sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:215

וראוי למי שאינו מבני ישראל , ולכן הוא זוכה במעמד וביחס שבאופן אידאלי אמור להתקיים כלפי כל נברא בצלם אלוהים . מפני דרכי שלום אחד התחומים שבהם נראה שיש חובת סולידריות גם עם הנוכרים ולא רק עם ישראל הוא מצוות הצדקה וגמילות חסדים : מפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל , ומבקרין חולי נכרים עם חולי ישראל , וקוברין מתי נכרים עם מתי ישראל מפני דרכי שלום ( גיטין סא ע"א . ( אף שההוראה נראית שוויונית כלפי הנוכרים , הנימוק מקהה את ערך השוויון וממיר אותו בערך אחר , השלום . הרחבת התחולה של מצוות האחווה כלפי עניי הנוכרים אינה נובעת מראיית הנוכרי כזכאי לצדקה וחסד במידה שווה לישראל , אלא משיקולים של עיצוב אופי המפגש בין עם ישראל לעמים האחרים , שמהם הוא מתבדל . בתודעת הקד › שה אין מקום ליחס שוויוני בין ישראל לעמים , אלא רק במקרה שנוכרי מתגייר ומצטרף לקהילה הקדושה של שומרי המצוות , בני הברית . הנימוקים " מפני דרכי שלום" ו"מפני האיבה" משמשים כהצדקה להרחבת התחולה של מצוות פנים לאומיות כלפי הגויים משיקולים פנים יהודיים . " מפני איבה" הוא שיקול המופעל בעיקר בנסיבות שיש בהן חשש לאיבה ולסכנה ליהודים . " מפני דרכי שלום" ו"קידוש השם" הם ערכים כלליים יותר המתקיימים בכל עת ובכל הדורות . אלה מבטאים את הרצון ביחסים חיוביים עם אומות העולם ואת הציפייה להערכה על רמתה הגבוהה של המוסריות בישראל , אבל אין בהם כדי להיות מצע לתפיסה שוויונית בין ישראל לאומות . 256 אליעזר חדד , מיעוטים במדינה יהודית : היבטים הלכתיים ( חדד , תש"ע . ( 257 יש המבקשים להסביר את " מפני דרכי שלום" כערך אידאי ולא פרגמטי . לפי דברינו אין בכך צורך , שכן היחס השוויוני כלפי אומות העולם מתקיים בהקשר של צלם אלוהים של ספר בראשית , על השתמעויותיו האידאיות והמעשיות , אבל לא בהקשר של מצוות האחווה , שנועדו לכונן סולידריות פנים יהודית . מנחם פיש , במאמרו " האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית" ( פיש , תשס"ח , ( סבור שכמעט אי אפשר

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help