sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:214

פרק ו בין ישראל לעמים אנושיות , אחווה ורעות המצוות שבין אדם לחברו מבוססות על שתי מערכות ערכים השונות זו מזו במהותן . האחת — מערכת הערכים האנושית הכללית , שתוארה בשער הראשון , וביסודה המושג צלם אלוהים . והאחרת — מערכת הערכים של האחווה והרעות , הסולידריות הפנים יהודית , זו המיוסדת על התפיסה של ממלכת כוהנים וגוי קדוש . מצוות הסולידריות הן מצוות שנאמר בהן שהן מיועדות לקיום כלפי " אחיך" או " רעך . " אלו המצוות שיש בהן דרישה לחסידות שמעבר לחובה הבסיסית של אדם לחברו , מעין ההבדל בין זכויות אדם כלליות ובין זכויות אזרח או זכויות תושב המוקנות לאזרחים או לחברים בקהילה ובמועדון . גר תושב אחת הדרכים לבחון אם מקורה של מצווה בזכויות האנושיות היסודיות או בסולידריות הלאומית היא על פי תחולתה . שתי דרכים עיקריות לבחינה זו . האחת — האם היא כלולה בשבע מצוות בני נח ? מצוות בני נח מתארות את מה שמצופה מכל בן תרבות לקיים , ולכן יש להניח שמצווה הכלולה ברשימה זו שייכת לקבוצת הערכים האנושיים הכלליים . השנייה — האם מוטל על ישראל לקיימה גם כלפי גר תושב ? נראה שמה שחייבה התורה לנהוג כלפי גר תושב שאינו יהודי הוא היחס הראוי על פי התורה כלפי אדם הגון שאינו מעם ישראל . הסיבה שהמבחן הוא רק בנוגע למקרה של גר תושב , ולא כלפי כל אומות העולם , היא היחסים המעורערים שהתפתחו במשך הדורות בין עם ישראל ובין שאר העמים . קיימות מצוות שאף על פי שהן כלל אנושיות ואוניברסליות , אין מקיימים אותן כלפי נוכרים עובדי עבודה זרה כעונש או כביטוי להסתייגות ממעשיהם . לעומת זאת גר תושב הוא דוגמה לנוכרי המקיים אורח חיים לגיטימי

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help