sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

הנפש החוטאת כורתת את עצמה מכלל ישראל . עונש זה אמנם אינו ניתן בידי אדם אלא בידי שמים , אבל הוא נחשב עונש חמור ביותר . ייתכן שיש בו גם ממד ארצי : האדם החוטא מוקע והקהילה מקיאה אותו מתוכה גם אם אין כרוך בכך עונש פורמלי של בית דין . כך נהגו גם בימי הבית השני כשרצו לכנס את כל הציבור : ויעביר › ק › ל ביה › דה ויר › שלם לכל בני הג › לה להקבץ יר › שלם : וכל אשר לא יב › א לשלשת הימים כעצת השרים והזקנים יחרם כל רכ › ש › וה › א יבדל מקהל הג › לה ( עזרא י , ז-ח . ( מי שאינו משתף עצמו עם הכלל , הכלל דוחה אותו מתוכו על כל המשתמע מכך . מימות התנאים ואילך עונשי המוות ועונשי גוף אחרים פוחתים והולכים בהלכה , אם בשל השינוי בעמדה הרוחנית , ואם בשל השינוי ביכולת המימוש של מערכת המשפט והענישה האוטונומית אחרי החורבן ובשלטון זר . עם זאת גם במקומות ובזמנים שהאפשרות לעונשי גוף פחתה ודרך הכפרה באמצעות קורבנות בטלה , הענישה של העבריינים מפרי הברית והסנקציות כלפיהם לא בטלו . העונשים שבתורה הומרו בעונשים אחרים , בדרך כלל חברתיים , שהיו חמורים לא פחות . בראש ובראשונה היו אלה הנידוי והחרם , שאפשרו להרחיק את העבריין מן הקהילה ושללו ממנו את רוב זכויותיו הממוניות והחברתיות . מומרים ואפיקורסים בהלכה עוצבה מערכת סנקציות כלפי עבריינים אידאולוגים , ההופכת את ה"כרת" מעונש אלוהי לפעולה אנושית חברתית : 254 לעניין שינוי העמדה העקרונית בתחום הענישה ראו בפרק השביעי , " מיתה שאין בה רושם , " בספרו של משה הלברטל , מהפכות פרשניות בהתהוותן ( הלברטל , ;( 1997 וכן בספרו של אהרן שמש , עונשים וחטאים מן המקרא לספרות חז"ל ( שמש , . ( 2000 לעניין מידת האוטונומיה השיפוטית ראו בשני הפרקים הראשונים בספרו של מנחם אלון , המשפט העברי : תולדותיו , מקורותיו , עקרונותיו ( אלון , תשל"ג , ( וכן במאמרו "שלטון הקהילה ויחסי יחיד וצבור במשפט העברי" ( אלון , תשל"ח . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help