sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

אנשי הארץ אשר לפניכם ותטמא הארץ : ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אתה כאשר קאה את הג › י אשר לפניכם : כי כל אשר יעשה מכל הת › עב › ת האלה ונכרת › הנפש › ת העשת מקרב עמם : › שמרתם את משמרתי לבלתי עש › ת מחק › ת הת › עבת אשר נעש › לפניכם ולא תטמא › בהם אני ה' א להיכם ( ויקרא יח , כד-ל . ( פסוקים אלה שבפרשת איסורי העריות בחומש ויקרא מתנים את הישיבה בארץ בקיום הקדושה בה , והחלק העיקרי של הפרשה מונה את איסורי העריות כמחללי קדושה . אלה הן העברות העיקריות שהתורה מכנה " תועבות . " לצדם של איסורי העריות מוזכרות גם מצוות נוספות המייחדות את קדושת ישראל כגון ההימנעות ממעשי אוב וידעוני , שהם ככל הנראה ספיחים של עבודה זרה , והבדלה בתחום אכילת בשר בין הטהור ובין הטמא . נראה שהתורה אינה מבדילה הבדל עקרוני בין הגויים ובין בני ישראל בחששה מחילול הקדושה בארץ ישראל . ככלל התורה אינה פונה אל הגויים עצמם ואינה תובעת מהם לחדול מעבודה זרה או מעברות של עריות , אלא רק להימנע מלעשותן בארץ בעיקר מפני החשש שיחטיאו את ישראל . לעומת זאת כנגד ישראל החוטאים בעברות אלה יש ביטויים חמורים מאוד של תוכחה ועונשי מיתה , שכן אלה מחללות בחומרה רבה את קדושת ישראל . הפרת הברית וסכנותיה עונשם של מפרי הברית חמור לא רק בשל העברה הפרטית שלהם , אלא בשל הסכנה שיש בהם לכלל הציבור . לפיכך סיפורי התורה ומצוותיה מרבים בתיאור העונשים הראויים למפרי הברית : שורש פורה ראש ולענה פן יש בכם איש א › אשהא › משפחהא › שבט אשר לבב › פנה הי › ם מעם ה' א להינ › ללכת לעבד את אלהי הג › ים ההם פן יש 253 ראו שלמה פישר במאמרו " סובלנות ואי סובלנות במסורת היהודית ובישראל של ימינו , " בייחוד הסעיף"חברת הברית כבסיס לאי סובלנות" ( פישר , תשס"ח , עמ' . ( 182-177

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help