sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

התביעה להשמיד את כל סממני העבודה הזרה מן הארץ חוזרת בתורה עשרות פעמים ומתבצעת בפועל , במידה זו או אחרת , בתקופת הנבואה והמלוכה בשבת עם ישראל בארצו . קריאתם החוזרת ונשנית של נביאי ישראל לסלק מן הארץ את כל הפולחנים הזרים והמעמדים הדרמתיים של נתיצת מזבחות ופסלים נועדו לטהר את ארץ ישראל מכל עבודה זרה . כל אלו מקורם בחשש שעם ישראל יגלה מארצו והארץ תיחרב בעוון עבודה זרה . התורה והנביאים נאבקים נגד הפולחן עצמו ונגד ההשחתה הדתית , המוסרית והחברתית הנלוות אליו ונובעות ממנו . כל הצווים על המאבק בעבודה זרה נוגעים לטיהורה של ארץ ישראל וקדושתה בלבד . אין שום הנחיה לפגוע בעבודה זרה בחוץ לארץ . אדרבה , יש מקורות שמשתמע מהם שעמים היושבים בארצות נכר מורשים לעבוד אלוהים אחרים . כדברי הנביא מיכה : כי כל העמים ילכ › איש בשם א להיו ואנחנ › נלך בשם ה' א להינ › לע › לם ועד ( מיכה ד , ה . ( קנאות כנגד עריות לצד העבודה הזרה קיים סוג אחר של השחתה מוסרית המחייבת תגובה קנאית : חטאי העריות . מעשה הקנאות המובהק ביותר בתורה הוא מעשהו של פנחס הכוהן , שהרג את זמרי , הנשיא משבט שמעון , על רקע של עברת עריות : אל תטמא › בכל אלה כי בכל אלה נטמא › הג › ים אשר אני משלח מפניכם : ותטמא הארץ ואפקד ע › נה עליה ותקא הארץ את ישביה : › שמרתם אתם את חקתי ואת משפטי ולא תעש › מכל הת › עבת האלה האזרח והגר הגר בת › ככם : כי את כל הת › עבת הא ל עש › 250 יאיר לורברבוים במאמרו " הקשת בענן : מנגנון שליטה בחרון" ( לורברבוים , תשס"ט ) דן בהרחבה במושג "חרון אף" ובקנאותו של האלוהים במקרא . 251 ראו דיונו של מיכאל וולצר על אוניברסליזם , המכונה בלשונו " דגם החזרה וההשנות , " המאפשר מידה של פרטיקולריזם בתוך האוניברסליזם . הוא מוצא לגישה זו הדים נוספים במקרא ( וולצר , תשס"ט , עמ' . ( 12-9 252 במדבר ו , ח ; כה , יד .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help