sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:204

מצווה זו אינה מצווה על אהבת כלל בני האדם . לא זו בלבד שאינה חלה כלפי כלל האנושות , וגם אינה נדרשת מכל בני האדם , אלא שאינה מחייבת כלפי כל אדם מישראל : אהוב את כולם ושנא את המינין ואת המשומדים ואת המסורות . וכן דוד אמר : " משנאיך ה' אשנא ובמתקוממך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי" ( תהלים קלט , כא-כב . ( הלא הוא אומר : " ואהבת לרעך כמוך אני ה' " ( ויקרא יט , יח ) [ מה טעם ? כי אני ] בראתיו , ואם עושה מעשה עמך אתה אוהבו , ואם לאו אי אתה אוהבו ( אבות דרבי נתן , נוסח א , פרק טז . ( רבי עקיבא מצטט את הפסוק " ואהבת לרעך כמוך" מתוך פרשת קדושים בספר ויקרא . הציווי לאהבת הרע בפסוק זה מוגבל לקהילה המקודשת של שומרי המצוות . מי שאינו בכלל הקהילה הזאת , לא זו בלבד שאינו זכאי לאהבה , אלא שבמקרים מסוימים אף ראוי לשונאו . כנגדו מפנה בן עזאי את תשומת הלב לקיומה של מחויבות אחרת כלפי הזולת , זו הכלל אנושית שמקורה בבריאת האדם בספר בראשית . תפיסתו של בן עזאי , המיוסדת על הפסוק "זה ספר תולדות אדם , " מתאימה לתודעת צלם אלוהים שתוארה בהרחבה בשער הראשון . הסולידריות הכלל אנושית רחבה ומקיפה יותר מזו הפנים ישראלית , ולכן בן עזאי קובע כי " זה כלל גדול מזה . " המחלוקת בין רבי עקיבא ובן עזאי היא עוד מופע של אותה שניות שאנו עוסקים בה לאורכו של חיבור זה , ה"גוי הקדוש" מול "צלם אלוהים . " מצוות מכוננות סולידריות לאומית חטיבת המצוות בפרשת קדושים , שעמם נמנית גם מצוות " ואהבת לרעך כמוך , " כוללת מצוות הקשורות קשר הדוק עם הגדרת עם ישראל כעם קדוש . 247 על משנת " כל המקיים נפש אחת מישראל , " ומחלוקת בן עזאי ורבי עקיבא בהקשר זה , ראו אורבך , תשל"א .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help