sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:203

הפתח שנפתח לנוכרים להשתלב בעם ישראל מותנה בהליך גיור הכולל לא רק הצטרפות לעם ישראל מבחינה לאומית אזרחית , אלא גם דתית . היות שהגדרת הייחוד של עם ישראל היא בזהותו כממלכת כוהנים — עם ה' שומר המצוות — ההצטרפות לעם ישראל יכולה להתרחש רק עם ההצטרפות למערכת השלמה של הקדושה , שהיא קבלת עול תרי"ג מצוות . הדרישה להצטרפות לעם ישראל כתנאי להיתר נישואין עם יהודי הנעשית על בסיס לאומי אתני בלבד , בלי הצטרפות לתוכן ולמשמעות של ייחודו של עם ישראל — היא סוג של גזענות לא לגיטימית . מנקודת המבט של זכויות האדם אין מקום לייחוד לאומי שכזה , ומנקודת המבט של קדושת ישראל אין משמעות להצטרפות לייחוד הלאומי הזה . זו הסיבה להתנגדותם החריפה של החוגים הדתיים לגיור שאינו מבוסס על קבלת מצוות מלאה . כדי לאפשר גיור אחר דרושה הגדרת זהות לאומית אחרת של עם ישראל . הגדרה זו טרם הוסכמה אף שכבר חלפו כמה מאות שנים מאז הופיעה בעם ישראל החילוניות כתופעה קיימת . גם העמדות ההלכתיות הליברליות ביותר אינן יכולות לקבל גיור ל"לאומיות" נטולת כל ממד של קבלת מצוות . ואהבת לרעך כמוך — גיבוש הסולידריות הלאומית ואהבת לרעך כמוך ; רבי עקיבה אומר : זהו כלל גדול בתורה . בן עזאי אומר : זה ספר תולדות אדם זה כלל גדול מזה ( ירושלמי , נדרים ט , ד . ( מקובל לצטט את מאמרו של רבי עקיבא כמקור להומניזם הבסיסי בתורת ישראל . ההנחה היא שהמצווה " ואהבת לרעך כמוך" היא " כלל גדול בתורה , " ערך בסיסי שממנו נובעות שאר המצוות שבין אדם לחברו . ואולם קריאה זו , הן של הפסוק בהקשרו בתורה הן באופן שחז"ל הסבירוהו , היא פרשנות מורחבת למדי . 246 על המתח בין הממד הדתי לממד הלאומי בגיור ראו מאמרי " פולמוס הגיור המתחדש" ( ברנדס , תשס"ח ) ובמקורות המוזכרים שם . עוד ראו צבי זוהר ואבי שגיא , מעגלי זהות יהודית בספרות ההלכתית ( זוהר ושגיא , ;( 2000 מנחם פינקלשטיין , הגיור — הלכה ומעשה ( פינקלשטיין , תשנ"ד . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help