sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:201

פרק ד התבדלות לאומית מערכת מצוות שהדרישה להתרכזות פנים לאומית על חשבון האנושיות וההזדהות עם כלל האדם ניכרת בה היטב היא בתחום הנישואין . ההנמקה המקראית לכך אינה "טוהרת הגזע" כי אם הבידול התרבותי : ולא תתחתן בם בתך לא תתן לבנ › › בת › לא תקח לבנך : כי יסיר את בנך מאחרי ועבד › א להים אחרים וחרה אף ה' בכם והשמידך מהר ( דברים ז , ג-ד . ( בסיפורי האבות שבספר בראשית האבות נושאים נשים מן העמים שסביבותיהם מתוך העדפה לנישואין עם בנות המשפחה מחרן . כאשר נחטפה דינה בת יעקב על ידי שכם בן חמור " אבי שכם" נוצר מתח בין בית יעקב ובין תושבי שכם . כנקמה על החטיפה וכדי לשחרר את דינה אחותם פשטו בני יעקב על העיר שכם והרגו בתושביה , למורת רוחו של יעקב . גם מפרשה חמורה זו אין משתמע שלבני יעקב אסור היה באיסור מוחלט לשאת נשים מבנות הארץ , אלא רק ביקורת על החטיפה והכפייה . יהודה בן יעקב התחתן עם תמר , מבנות הארץ , וגם יוסף נושא במצרים אישה מצרית . ראשית ההתבדלות בין המצרים לבני ישראל מתוארת דווקא כיוזמה מצרית : יוסף מפריד בעת הסעודה את אחיו מן המצרים : " וישימו לו לבדו ולהם לבדם ולמצרים האוכלים אתו לבדם , כי לא יוכלון המצרים לאכול את העברים לחם כי תועבה היא למצרים" ( בראשית מג , לב . ( עם ירידת בני יעקב מצרימה מתחיל תיאור של התבדלות שראשיתו בדרישתם להתיישב בנפרד בארץ גושן , ה"גטו" הראשון ( בראשית מז , א-ו . ( בתחילת ספר שמות , בד בבד עם תיאור צמיחתו הדמוגרפית המהירה של עם בני ישראל , מתעצמת ההתבדלות בין העברים ובין המצרים . האיסור על נישואין עם נשים נוכריות מובא בדרך כלל בתורה בנימוק של החשש להליכה אחרי אלוהיהם הנוכריים ועזיבת , 'ה ולא כחילול של קדושת האומה , בניגוד לדיני הנישואין המיוחדים לשמירת קדושת הכהונה ( ויקרא כא . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help