sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:197

בין המצוות האנושיות למצוות הלאומיות בנושא המצוות האוניברסליות יש לבני ישראל שיח משותף עם אומות העולם , כך מסביר יוסף לאשת פוטיפר המבקשת לפתותו : איננ › גד › ל בבית הזה ממני ולא חשך ממני מא › מה כי אם א › תך באשר את אשת › ואיך אעשה הרעה הגדלה הזאת וחטאתי לא להים ( בראשית לט , ט ) רש"י : וחטאתי לא להים — בני נח נצטוו על העריות . מערכת הערכים הנגזרת משם אלוהים ומן התבונה האנושית היא מערכת הערכים שתוארה בשער הראשון של חיבור זה , ומכוחה נגזרות שבע מצוות בני נח . היא ניתנה לבני נח עוד בטרם היות עם ישראל בעולם ; היא מבוססת על התבונה האנושית ואמורה להיות התשתית המוסרית והמשפטית של חברה אנושית תקינה בעולם . לפיכך יכול יוסף להשתמש בטיעון " וחטאתי לאלוהים" גם כלפי אשת פוטיפר , שאינה מכירה את ה' אלוהי ישראל , אבל גם לה יש אלוהים בעולמה , ומכוחו היא מחויבת בערכי מוסר אוניברסליים שאיסור הניאוף הוא אחד מהם . לעומת זאת מערכת המצוות הנגזרת משם ה' ניתנה לעם ישראל בהר סיני , במעמד ההתגלות , על ידי משה רבנו , והיא ממשיכה להימסר ולהתפתח על ידי ממשיכיו , " מעתיקי השמועה , " חכמי ישראל שבכל דור ודור . היא מיועדת לעם ישראל בלבד , ומטרתה לעצב את העם כ"ממלכת כוהנים וגוי קדוש . " לפיכך יש הבדל בין האופן שבו מתוארות המצוות בספר בראשית לאופן שבו הן מתוארות ומנומקות למן מתן תורה בספר שמות ובשאר חומשי התורה . איסורי העריות שנועדו לעם ישראל מתוארים בחומש ויקרא כחלק ממנגנון של יצירת קדושה ובידול של עם ישראל מעמי כנען ומן המצרים , שאינם מקיימים את מערכת חוקי העריות המקדשים את עם ישראל ואת ארצו ( ויקרא יח , א-ל . ( בזמן שיוסף , בספר בראשית , חי ומדבר עם אשת פוטיפר בשפת ערכים אוניברסלית , בצפותו מהאישה המצרית לקיים ערכים אלו , בספר ויקרא רשימת העריות מנוסחת דווקא בהקשר של היבדלות מ"מעשה ארץ מצרים . " 241 הרמב"ן בפירושו לפסוק מסביר מדוע השתמש יוסף בנימוק של הבגידה ולא בנימוק של איסור העריות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help