sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:193

תשובתו של רבי אברהם אבן עזרא לשאלתו של רבי יהודה הלוי נעשתה אבן היסוד בספרו של ריה"ל , ספר הכוזרי . בספר זה מפתח ריה"ל בהרחבה את הרעיון שיסוד האמונה של עם ישראל אינו ההכרה התבונית באל בורא עולם , כמו שביססו אותה הפילוסופים שקדמוהו כדוגמת רבי סעדיה גאון , אלא הידיעה הבלתי אמצעית של סיפור יציאת מצרים וקורות עם ישראל . גם החיוב של עם ישראל במצוות מקורו לשיטתו בבחירתו של עם ישראל בעת יציאת מצרים והשתתפותו במעמד הר סיני . לפי הבנתו של ריה"ל התורה שניתנה לישראל בהר סיני היא תורה לאומית , המתייחסת אך ורק לעם הסגולה שנבחר למלא את הייעוד של השראת השכינה בו . כל העמים האחרים מחויבים במוסר אנושי כללי , רציונלי , אך אינם שייכים ואינם מחויבים , לטוב ולמוטב , בקשר הייחודי הזה ובכל הנגזר ממנו : מצוות , קדושה , נבואה , ארץ ישראל ותורה . ממלכת כוהנים וגוי קדוש פסוקי הפתיחה של מעמד ההתגלות בהר סיני , שבו ניתנה תורה לישראל , שבים ומדגישים את היסוד שהתורה ניתנה לעם ישראל כעם : › משה עלה אל הא להים ויקרא אליו ה' מן ההר לאמר : כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל : אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים ואשא אתכם על כנפי נשרים ואבא אתכם אלי : ועתה אם שמ › ע תשמע › בקלי › שמרתם את בריתי והייתם לי סגלה מכל העמים כי לי כל הארץ : ואתם תהי › לי ממלכת כהנים וג › י קד › ש אלה הדברים אשר תדבר אל בני ישראל ( שמות יט , ג-ו . ( פסוקים אלה , שהם הפתיחה למתן תורה , מציינים שיציאת מצרים ומתן תורה הם נקודת מפנה בעולם ובתורה . הם משנים מן היסוד את המשמעות של קיום המצוות : מכאן ואילך התורה , על הדרכותיה הרעיוניות , הנהגתה המעשית 235 על מעמד הגרים כיהודים המנועים מן הכושר הנבואי , ראו ספר הכוזרי , מאמר א קטו . עוד ראו גוטמן , הפילוסופיה של היהדות ( גוטמן , , 1951 עמ' 114 ואילך . ( וכן יוחנן סילמן , " הטעמים השיטתיים לרעיון בחירת עם ישראל בספר הכוזרי" ( סילמן , תשל"ז . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help