sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:188

פרק ב לידתה של אומה יציאת מצרים מעבדות לחירות משפחת בני יעקב הבשילה במצרים לכלל עם , ויציאתו של העם ממצרים נעשתה על מנת לאפשר להם לעבוד את . 'ה העם שוחרר אפוא מעבדות אדם , נעשה עם בן חורין , ובכך נתאפשר לו להיות העם הנבחר לקבל את התורה , לקיימה ולהביא את דבר האלוהים לכלל בני האדם : ויאמר משה אל העם : זכ › ר את הי › ם הזה אשר יצאתם ממצרים מבית עבדים כי בחזק יד ה › ציא ה' אתכם מזה [ ... ] והגדת לבנך בי › ם הה › א לאמר : בעב › ר זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים : והיה לך לא › ת על ידך › לזכר › ן בין עיניך למען תהיה ת › רת ה' בפיך כי ביד חזקה ה › צאך ה' ממצרים . ושמרת את החקה הזאת למ › עדה מימים ימימה ( שמות יג , ג-י . ( החירות שמדובר בה ביציאת מצרים אינה חירות פרטית של האדם היחיד , אלא חירות לאומית — שחרורו של העם משעבוד . רעיון העצמאות הלאומית יהפוך לימים ערך מרכזי בתרבות הכללית . לאמיתו של דבר הרעיון הלאומי הגיע לשיא עיצובו ופיתוחו רק במאה התשע עשרה , עם התפתחותן של תנועות לאומיות באירופה ועם קריסת הקולוניאליזם במאה העשרים . מבחינתו של עם ישראל מוצאו של הרעיון בסיפור יציאת מצרים המקראי . יש לתת את הדעת שזיכרון יציאת מצרים קשור בתורה לא רק עם התחדשות הלאום , אלא גם עם החובה לעבוד את , 'ה לשמור את תורתו ולקיים את מצוותיו . 231 ראו מיכאל וולצר , יציאת מצרים כמהפכה ( וולצר , . ( 1993 אין להאריך בדחיית השיטה המוזרה שהיהדות אין בה ממד לאומי עד המאה התשע עשרה כדעתו של שלמה זנד ,

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help