sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

שני המחברים כותבים את ספרם לנוכרי המבקש להתגייר . בין שמדובר באדם ממשי ובין שזו בדיה ספרותית , מהמתכונת הספרותית מובן שהספרים נכתבו מתוך מבט הפונה גם אל החוץ , אל אומות העולם . ייתכן שכתיבה זו נועדה לצרכים אפולוגטיים , ייתכן שנועדה לפנות בעקיפין דווקא אל קהל קוראים פנים יהודי שעמד לפני אתגרי האמונות האחרות שבתוכן חי . כך או כך המחברים נבדלים זה מזה ביחסם אל המתגיירים נמעני הספר . במורה נבוכים ניכר מאמץ גדול להפוך את אמונת ישראל ואת תורתו למערכת הגיונית וכלל אנושית , ואילו אצל בספר הכוזרי ניכר מאמץ הפוך , לייחד את אמונת ישראל ואת תורתו לעם ישראל בלבד . הגר של הרמב"ם אינו שונה מישראל ואולי אף עולה עליו , בכך שהגיע אל האמונה מבחירה ומהבנה . הגר של ריה"ל לעולם לא יזכה להגיע למעלתו של אדם מישראל , שכן הוא אינו שייך לשושלת המיוחסת של משפחת בני ישראל . חוכמה ונבואה שני הנתיבים , האנושי והלאומי , מעמידים בבסיס ההכרה האנושית שני כוחות : אמר רבי יהושע : הנביא נקרא מלאך , והחכם נקרא מלאך . הנביא נקרא מלאך שנאמר : " ויאמר חגי מלאך ה , "' והחכם נקרא מלאך שנאמר " כי מלאך ה' צבאות הוא" ( מסכת דרך ארץ , פרק שלום , הלכה יח . ( אמר אמימר : וחכם עדיף מנביא שנאמר : " ונביא לבב חכמה . " מי נתלה במי ? הוי אומר קטן נתלה בגדול ( בבא בתרא יב ע"א . ( 228 הנמען של הרמב"ם הוא עובדיה הגר , תלמידו . ראו " איגרת הרמב"ם לר' עובדיה הגר , " בתוך : אגרות הרמב"ם ( מהדורת שילת , ( עמ' רלג-רלה . הנמען של ר' יהודה הלוי הוא " מלך כוזר . " מקובל לומר שגם אם היה גרעין היסטורי לסיפור גיור הכוזרים בידי רבי יצחק הסנגרי ( אלמנגרי , ( הדיאלוג המתואר בספר הוא פרי יצירתו של ריה"ל . ראו אצל יצחק גוטמן , הפילוסופיה של היהדות ( גוטמן , , 1951 עמ' ;( 115 קולט סיראט , הגות פילוסופית בימי הביניים ( סיראט , תשל"ה ;( ויוחנן סילמן , " המציאות ההיסטורית בספר הכוזרי" ( סילמן , תשל"ח-תשל"ט . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help