sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

ואחר בא › משה ואהרן ויאמר › אל פרעה : כה אמר ה' א להי ישראל שלח את עמי ויחג › לי במדבר . ויאמר פרעה : מי ה' אשר אשמע בקל › לשלח את ישראל ? לא ידעתי אתה' וגם את ישראל לא אשלח . ויאמר : › א להי העברים נקרא עלינ › נלכה נא דרך שלשת ימים במדבר ונזבחה לה' א להינ › פן יפגענ › בדבר א › בחרב ( שמות ה , א-ג . ( בזמן שעם ישראל וזקניו שומעים את בשורת משה ומאמינים בה , גם אם בזהירות ובחשש , פרעה כופר לגמרי בחידושו של משה . את אלוהים פרעה מכיר . שמו נודע במצרים עוד בימי יוסף , בספר בראשית ( בראשית מא , פסוקים טז , כח , לט . ( ואולם שם ה' אינו ידוע לפרעה , הוא לא שמע מעולם את שמעו ואף אינו מוכן להכיר בו . הוא חושד במשה שהמציא א ל חדש כתואנה לפטור את בני ישראל מעבודתם . בתשובתם מסבירים משה ואהרן לפרעה מיהו אותו ה' שאת שמעו לא שמע : זהו " אלוהי העברים . " חלק ניכר מסיפור המאבק בין משה לפרעה , המופתים ועשר המכות , נועד להביא לידי כך שפרעה ומצרים — וכנראה גם בני ישראל — יכירו את ההנהגה החדשה של " אלוהי העברים" ( שמות ז , פסוקים ד-ה , ט , טז . ( הגות והתגלות שני ספרי הגות של גדולי חכמי ישראל בימי הביניים חלקו ביניהם את הצגת העולם משתי נקודות המבט הנבדלות שאנו עוסקים בהן : האנושית והלאומית . ספרו של הרמב"ם מורה נבוכים מיוסד על החוכמה . תפיסת האלוהים שבו היא תפיסה רציונלית , וגם טעמי המצוות שבו שכליים והגיוניים . הספר משקף מחשבה כלל אנושית , ואין בו התייחסות להיותו של עם ישראל " עם סגולה . " גם בנבואה רואה הרמב"ם הישג עילאי של השכל . כנגדו , ספר הכוזרי של רבי יהודה הלוי הוא ספר לאומי מובהק , והתורה על פיו ממוקדת בעם ישראל שבארץ ישראל . מבחינת כלי ההכרה האנושיים ומקורות הסמכות הוא מעמיד במרכז את הנבואה המיוחדת לעם ישראל , ואת השכל האנושי הכללי הוא מציב בדרגה נמוכה מן ההתגלות הנבואית , הן מבחינת אמינותו הן מבחינת סמכותו .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help