sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:182

אלוהי האבות ראשיתו של עם ישראל מתוארת בספר בראשית , בסיפורי האבות : וידבר א להים אל משה ויאמר אליו : אני . 'ה וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא ל שדי , › שמי ה' לא נ › דעתי להם . וגם הקמתי את בריתי אתם לתת להם את ארץ כנען את ארץ מגריהם אשר גר › בה ( שמות ו , ג-ד . ( האבות אינם נבדלים ומובחנים באופן מהותי מן הנוכרים אשר סביבותם . חייהם היו מעורבים עם תושבי ארץ כנען וסביבותיה , והם לא התבדלו מהעמים שחיו לצדם כאומה נפרדת בעלת מערכת מצוות שלמה משלהם . עם זאת בספר בראשית ישנה מגמה כללית להצביע על אורחות החיים של האבות כנבדלים לטובה מאלה של העמים . הכנענים , המצרים , אנשי סדום ואפילו לוט , הנלווה על אברהם , מוצגים כמי שאורח חייהם המוסרי אינו עומד בדרגה אחת עם זה של האבות . כשהאבות מגיעים לשאת נשים , הם מעדיפים את בנות המשפחה מחרן על פני " בנות כנען" הרעות במעשיהן ( בראשית כד , ג , ו-לז ; כח , א-ט . ( האבות והאימהות מוצגים בספר בראשית כדמויות מופת , שהא ל נגלה אליהן ומדריך אותן במעשיהן . אברהם מצטווה " לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך" ( בראשית יב , א ) כדי לייסד תרבות אחרת , שרמתה המוסרית נבדלת מן הסביבה : " כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט" ( בראשית יח , יט . ( ההנחה היא שמעלתם המוסרית של צאצאי אברהם תביא לידי כך ש"ונברכו בך כל משפחות האדמה ובזרעך" ( בראשית יב , ג . ( גם ברית המילה מייחדת את אברהם ואת זרעו מכל סביבתם . עם זאת הספר אינו פוסל את כל מי שאינו ממשפחת האבות , וכדרכו של המקרא כולו אף אינו נמנע מלבקר את האבות ואת בניהם על שגיאותיהם וחטאיהם . גם בקרב הנוכרים שסביבם הוא מבחין בין הכשרים , שעמם נרקמו קשרים חיוביים , ובין הרשעים , שהתעמתו עם האבות והרעו להם . על כן נאמר על האבות בתחילת ספר שמות באופן כללי : " ושמי ה' לא נודעתי להם" ( שמות ו , ג . ( מכלול התופעות האופייניות לשם הוי"ה , אלו הנוגעות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help