sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

ההבחנה בין שני שמותיו העיקריים של הא ל — אלוהים וה' — ומופעיהם בתורה ובעולם יוצרת הבחנה בין שני נתיבים ביחסיהם של האלוהים , העולם והאדם . לצורך המשך דיוננו נשתמש באופן לא לגמרי מבוקר בהבחנה שיש לה יסוד יציב בפשוטו של מקרא בין שם אלוהים הכללי לשם הוי"ה הפרטי . אלוהים הוא שם תואר כללי של הבורא ואדון כל העולם , אלוהי הטבע , כלל הברואים וכלל האנושות . השם אלוהים הוא השם העיקרי המלווה את פרשת הבריאה וספר בראשית , והוא נחשב לשם המביע את הופעתו של הא ל כבורא העולם ומנהיגו , מחוקק חוקי הטבע והמוסר המיועדים לכלל הבריאה וכלל האנושות . כאשר רוצים להביע קשר בין אלוהים ובין בני אדם , צריך להוסיף לשם יחסת קניין : אלוהינו , אלוהיכם , אלוהי אבותינו . הוי"ה , כנגד זה , הוא שם עצם פרטי , שמו של האל המתגלה לעם ישראל ופועל עמו במשך ההיסטוריה למן יציאת מצרים . את השם הזה אין נוהגים לכתוב מחוץ לכתבי הקודש , ובמסורת היהודית מאז חורבן בית המקדש אין הוגים אותו כלל ונהוג לציינו בה . ' אף שהשם הוי"ה נזכר בתורה גם בספר בראשית , בספר שמות הוא מוצג כשם שבו הופיע האלוהים לראשונה בהתגלותו למשה בסנה בחורב . נמצאנו אומרים שההבחנה בין הממד האנושי לממד הלאומי שבתורה מקורה במקור קדום להיסטוריה של העולם , זו המתוארת בספר בראשית , וקדום להופעתו של העם כמו שהיא מתוארת בספר שמות , שכן מוצאה כביכול מבחינות שונות באלוהות עצמה . במקרא ראו מ"צ סגל , " גילויו של שם הוי"ה" ( סגל , תש"א ;( וכן פירוש הרד"צ הופמן על ויקרא א , א ( שם הוי"ה ) ועל בראשית א , ד ( שם אלוהים . ( שימוש המשלב את הגישה לשמות ההנהגה בהגות היהודית ובקבלה עם התובנות של חקר המקרא נמצא אצל הרב מרדכי ברויאר במאמרו "אמונה ומדע בפרשנות המקרא" ( ברויאר , תש"ך , ( ובפרק המבוא " ישוב המקרא על פי פשוטו" בספרו פרקי בראשית ( ברויאר , תשנ"ט . ( II 226 שם ה' מופיע גם בספר בראשית כבר מפרשת הבריאה , וכבר המפרשים הקדמונים נצרכו להסביר כיצד עולה הופעה זו בקנה אחד עם הפסוקים בתחילת ספר שמות . ראו לדוגמה בתנחומא , וארא , פסקה ה . על פי ההבחנה שהוצעה כאן יש לומר שסיפור הבריאה הוא סיפור מכונן של כלל המין האנושי , אבל בתוכו גנוזים כבר היסודות שמהם יתפתח מאוחר יותר ייחודו של עם ישראל . ראו בספרו של הרב יהודא ליאון אשכנזי ( מניטו ) סוד העברי ( אשכנזי , תשס"ה . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help