sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:174

יחסו השלילי של המקרא לרצח ויחסו לערך חיי אדם מובנים למן סיפור קין והבל ונמשכים בכל ספרי התנ"ך , אם בחלקיו השיריים והנבואיים , ואם בחלקיו ההלכתיים והסיפוריים . ערך כבוד האדם נלמד לא רק מפסוקי צלם אלוהים , אלא גם מאופני ההתנהגות המציעים כמופת אישי התנ"ך , וכנגדם הדגמים השליליים של הרשעים . היחס לניאוף במקרא כולו מכונן את ערך המשפחה , והיחס לגזל ולממון בכלל מצביע על תפיסת התורה את זכות הקניין . בנושאים אלה קשה גם להצביע על מחלוקות עמוקות , הן במקרא הן בספרות חז"ל . יש הבדלי גוונים והדגשים , אבל לא הבדלים מהותיים . הזיקה העמוקה שבין ערכי היסוד של התורה ובין התפיסות המודרניות של זכויות האדם אינה מפתיעה , ביודענו שהתשתית הרעיונית של הליברליזם וההומניזם נעוצה בתקופת הרנסנס , בעלייתן של הרפורמציה והפרוטסטנטיות על אדמת אירופה , ויניקתן של אלו מהמקרא ואף ממקורות מאוחרים יותר של ספרות הדתות , הנצרות מכאן והיהדות מכאן . מכל האמור בשער זה עולה ההצעה לחדול מלהתייחס אל אמונת היהדות כמערכת גבולית , מצרנית , ואולי אף מנוגדת חלילה לאמונה ההומניסטית ליברלית , אלא אדרבה , לראות בה את אחד השורשים העתיקים של אמונה זו . להכרה זו ערך שאינו היסטורי בלבד : היא תאפשר ליטול גם כיום באופן מעשי ממקורות היהדות — ההלכה והאגדה , המשפט והמוסר — הנחיות מעשיות למימוש ערכים הומניסטיים של זכויות אדם במציאות המודרנית והבתר מודרנית . בד בבד היא מחייבת את חכמי ההלכה ואת מנהיגי הציבור שומר המצוות להיזקק לשיח הערכים והזכויות המודרני ולתת לו ביטוי משמעותי והולם בפסיקה , בהנהגה ובחינוך .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help