sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:164

הוא אומר ורחמיו על כל מעשיו וכל המרחם מרחמין עליו שנאמר ונתן לך רחמים ורחמך והרבך ( רמב"ם , הלכות עבדים ט , ח . ( הרמב"ם מחיל את דיני כבוד האדם גם על העבד הכנעני . הוא קובע זאת באמרו : " לעבדות מסרן הכתוב לא לבושה . " את ערך השוויון הוא מכונן על סמך דברי איוב , המחיל את מושגי השוויון האנושי הבסיסי גם על עבדיו ואמהותיו וכולל עצמו עמהם . עבדות מודרנית נראה שבימינו , במדינה ליברלית , המצב הדומה ביותר לעבדות הוא מצבו של חייל בצבא , בייחוד במדינת ישראל שבה השירות הצבאי הוא חובה כפויה . דיני החייל בצבא הם שדה משפטי שמתנהל עד עצם היום הזה בסגנון הדומה מאוד להלכות עבדים . היבט אחר של עבדות מצוי בעונש המאסר . לכאורה אין הבדל מהותי בין שלילת החירות שבעבדות ובין זו שבמאסר . אדרבה , מבחינת המצב המעשי רמת החירות של העבד גדולה במידה ניכרת מזו של האסיר בכלא . ככלל אפשר אף לומר שמצבם של " מהגרי העבודה" בעידן המודרני , הליברלי , גם במדינות המתוקנות ביותר , נופל בהרבה ממעמדו של העבד הכנעני בימי חז"ל . ייתכן שהחלתה של מערכת דיני עבדים על מהגרי עבודה , על פליטים ועל זרים בחברה המודרנית והנאורה הייתה מיטיבה עמם יותר מהחקיקה הקיימת . נראה שבמדינה ליברלית , שיש בה הסכמה כללית בדבר הזכות לחירות ושלילת העבדות , אפשר להפיק מדיני עבדים — הן מדיני עבד עברי הן מדיני עבד 208 ראו מאמרו של אפרים אורבך , " הלכות עבדים כמקור להיסטוריה החברתית בימי הבית השני ובתקופת המשנה והתלמוד" ( אורבך , תשמ"ח ;( ומאמרה של רחל גרשוני , " דיני עבד עברי כביטוי לכבוד האדם" ( גרשוני , תשס"ג . ( על השינוי שחל במעמדה של " אמה עברייה" בין התורה שבכתב לתורה שבעל פה ומשמעותו התרבותית והחברתית ראו במאמרו של הרב מרדכי ברויאר , "אמה עברייה ושפחה חרופה" ( ברויאר , תשנ"ב . ( 209 בפועל כיום ההלכה אינה מאפשרת מכירה לעבדות של עבד ואמה עברייה , כך שהאפשרות המעשית לכך חסומה . ואולם הרעיון אינו בטל . את עונש העבדות אפשר לדמות לעונש מסוג " עבודות שירות , " העדיף בדרך כלל על עונש המאסר . גם אם עבודות השירות חמורות וקשות , עדיין אין בהן אותה הגבלת זכויות שיש במאסר .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help