sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:163

בין אוהל הדוד תום ובין הרמב"ם דבר פשוט הוא שהדימוי של העבדות בתרבות העולמית , כמו שנצטייר בעיקר בעקבות המאבק בארצות הברית על ביטול העבדות ומצא את ביטויו הספרותי ואחר כך הסמלי באוהל הדוד תום , הוא דימוי מוטעה בהקשר של תורת ישראל . עבד עברי אינו דומה במאומה לעבדים בשדות הכותנה של הדוד תום . הוא חייב בכל המצוות ובכל הזכויות של אדם מישראל וזכאי להן . כך למשל לא יעלה על הדעת לשלול מעבד עברי את זכות הבחירה וההשתתפות בכל מסגרת חברתית , ציבורית ומדינית . אפילו כלפי עבד כנעני התורה דורשת דרישות אנושיות מדרגה גבוהה ביותר . את היחס הרצוי גם כלפי עבד כנעני תיאר הרמב"ם כך : מותר לעבוד בעבד כנעני בפרך , ואע"פ שהדין כך מדת חסידות ודרכי חכמה שיהיה אדם רחמן ורודף צדק ולא יכביד עולו על עבדו ולא יצר לו ויאכילהו וישקהו מכל מאכל ומכל משתה . חכמים הראשונים היו נותנין לעבד מכל תבשיל ותבשיל שהיו אוכלין , ומקדימין מזון הבהמות והעבדים לסעודת עצמן , הרי הוא אומר " כעיני עבדים אל יד אדוניהם כעיני שפחה אל יד גבירתה . " וכן לא יבזהו ביד ולא בדברים , לעבדות מסרן הכתוב לא לבושה . ולא ירבה עליו צעקה וכעס אלא ידבר עמו בנחת וישמע טענותיו . וכן מפורש בדרכי איוב הטובים שהשתבח בהן " אם אמאס משפט עבדי ואמתי בריבם עמדי הלא בבטן עושני עשהו ויכוננו ברחם אחד . " ואין האכזריות והעזות מצויה אלא בגויים עובדי עבודה זרה , אבל זרעו של אברהם אבינו והם ישראל שהשפיע להם הקב"ה טובת התורה וצוה אותם בחקים ומשפטים צדיקים רחמנים הם על הכל , וכן במדותיו של הקב"ה שצונו להדמות בהם התנגד נחרצות להשתעבדות מרצון וראה בעבדות רק תוצר לוואי של מלחמה . בפרק טו בספרו ( שם , ( שבו מוצג נושא המלחמה המוצדקת , העבדות מופיעה כתוצר של המלחמה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help