sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:156

רשות לכל אדם נתונה : אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק , הרשות בידו , ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע , הרשות בידו [ ... ] שיהא הוא מעצמו בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ , ואין מי שיעכב בידו מלעשות הטוב או הרע ( רמב"ם , הלכות תשובה ה , א . ( ודבר זה עיקר גדול הוא , והוא עמוד התורה והמצוה , שנאמר : " ראה נתתי לפניך היום את החיים" ( דברים ל , טו , ( וכתיב : " ראה אנכי נתן לפניכם היום" ( דברים יא , כו , ( כלומר שהרשות בידכם , וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם עושה בין טובים בין רעים , ומפני זה הענין נאמר : " מי יתן והיה לבבם זה להם" ( דברים ה , כה , ( כלומר שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה , אלא הכל מסור להם ( רמב"ם , הלכות תשובה ה , ג . ( חירות הדעת בניגוד לאפשרות קיומה של עבדות פיזית , אין בתורה שום מציאות של שעבוד רוחני רעיוני : " אין אדם שליט ברוח לכלוא את הרוח" ( קהלת ח , ח . ( המשנה משבחת את ערך המחלוקת , בייחוד כשהיא " לשם שמים , " ומתירה ואף מחייבת דיון ער ופתוח בבית המדרש . האיסור " ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" ( במדבר טו , לט ) הוא איסור אישי , המדריך את האדם להימנע מהשתקעות בהרהורים של עברה , פנטזיות ותאוות , אך אין בו מניעה מחשיבה חופשית . חכמים אסרו על הדיוטות לקרוא ספרות נוכרית באופן בלתי מבוקר , אך למי שיש ביכולתו לקרוא ולהתמודד , התירו לקרוא וללמוד גם חוכמות זרות כדי לפתח את הדעת ואת היכולת להתמודד עם גישות אחרות . הרב קוק , כהוגים אחרים , מצביע על הסכנה שבצמצום הדעת ובפחד מפני חשיבה חופשית בכמה וכמה ממאמריו . הפולמוס על הלגיטימציה של חופש הלימוד והמחשבה מעיד שבכל הדורות היו גם חכמים שהתנגדו לכך מחשש לערעור האמונה , אבל גם אלו מודים שאין 193 ראו מאמרי " עצמאות ועצמיות , חשיבותו של חופש הבחירה" ( ברנדס , תשס"ט , עמ' . ( 88-53

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help