sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:155

על ידי קבלני כוח אדם , דרכוניהם מוחזקים בידי הקבלנים , והם מוכרים אותם לעבדות כעובדים סיעודיים בתוך משפחות או לחקלאים ולחברות בנייה . יש להדגיש שכאן אין מדובר בעבריינים , אלא גם במי שנוהג עם העובדים הזרים על פי החוק ובהגינות גמורה . מבחינת הקטגוריות ההלכתיות בדרך כלל עדיין מתקיימים ביניהם יחסי אדון-עבד קלסיים , המוסדרים בחוק ובמשפט , בדיוק כמו שהיו קיימים בימי הביניים ובעת העתיקה . בהקשר זה אפשר לדון אפילו במעמדו של כוכב ספורט ש"כרטיס השחקן" שלו מצוי בידי אגודת ספורט או סוכן אישי , והוא ניתן למיקח ולממכר . גם עבדות מבריקה ונוצצת עבדות היא , ואף זה אינו חידוש בהיסטוריה של עולם העבדים , שכן גם בעבר היו עבדים שהגיעו למעמד נכבד ובכיר ביותר ועדיין היו עבדים . לפיכך בדיון על עבדות יש לשאלות הלשון משקל חשוב , שכן לא די בשימוש במינוחים הפשוטים — " עבד" או " בן חורין" — אלא יש לבחון היטב מה כלול בהגדרה זו מבחינה מהותית בכל מקרה לגופו . החופש כערך דתי — החירות לקיים מצוות שלילת העבדות בתורה אינה נובעת ישירות מערכו של האדם כצלם אלוהים , אלא מהמאבק של עם ישראל לשחרור מעבדות ביציאת מצרים . התורה אינה מתארת את המאבק של משה בפרעה כמאבק על ערך החירות האישית , אלא כמאבק לאומי לשחרור בני ישראל מן השעבוד למצרים . יציאת מצרים נועדה לאפשר לעם ישראל את החופש לעבוד את אלוהיהם . " עבדי הם , ולא עבדים לעבדים" ( קידושין כב ע"ב . ( במילים אחרות , המלחמה בעבדות אינה נתפסת בתורה כמאבק אוניברסלי יסודי על " חירות האדם , " אלא כערך ייחודי פנים לאומי שנועד לאפשר בעיקר את החירות לקיום מצוות . מעין רעיון ה"חירות לדת" המצוי בשיח הדמוקרטי המודרני . החופש לבחור בין טוב לרע נתפס כתנאי יסודי בעולם המצוות . כדברי הרמב"ם : 192 ראו ספרו של מיכאל וולצר , יציאת מצרים כמהפכה ( וולצר , . ( 1993 המחבר מדגיש את ההיבט של האהדה לזולת בעמדה המוסרית של היהדות כערך המוטבע בעם שחבלי לידתו הם ביציאה מעבדות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help