sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:154

פרק ז חירות פתיחה קצרה בענייני לשון ומהות בשונה מן הערכים הקודמים , המושג חירות כלל אינו קיים בשפת המקרא . בלשון המקרא ניגודה של העבדות הוא החופש : " לחפשי תשלחנו . " חירות קיימת כמושג המנוגד לעבדות בלשון חז"ל , אך גם בלשון חכמים יש לשים לב שלא כל שימושי הלשון דומים לאלו שבעברית המודרנית , ולכן יש להיזהר בציטוטים מלשון חכמים ולבדוק היטב אם במקור משמעותם הייתה זהה לזו הניתנת להם בימינו . כך לדוגמה המונח " בן חורין" בלשון חז"ל מכוון לבן אצולה , ולא לאדם חופשי דווקא . כך כנראה יש לפרש גם את הביטוי בהגדה של פסח " כולנו בני חורין" — לא במובן של בני אדם חופשיים , אלא כבני אצילים . ביטוי זה מעיד על האופן שבו חוגגים את ליל הסדר — בהסבה , בשתיית יין , כדרכם של בני האצילים — אך לאו דווקא כביטוי של חירות , המנוגד לעבדות , במובן המצומצם של המושג . לפתיחה לשונית זו חשיבות רבה . כפי שנראה להלן , נושא המינוח חשוב מאוד בכל דיון על ענייני עבדים . כיום הכול מתנגדים ל"עבדות , " ולכן מביטים בעין רעה על הלגיטימציה , ולו החלקית , הניתנה לעבדות בתורה ובעולם העתיק בכלל , שכן אין הם בוחנים מה מכיל מושג העבדות . מתברר שאותם בני אדם המניחים כמובן מאליו שאין מקום לעבדות בעולם המודרני והנאור , מקיימים עבדות גמורה על פי כל קריטריון של המשפט העברי וההלכה במגוון של הקשרים . נמנה כמה דוגמאות . בתי הסוהר — אסיר בכלא מודרני הוא עבד לפי רוב הקריטריונים המשפטיים שאפשר להציע לעבדות , שכן חירותו מוגבלת הרבה יותר מההגבלות שהוטלו על העבדים בעולם העתיק ברוב המקומות וברוב הזמנים . הצבא — חייל המשרת בצבא הסדיר בישראל כפוי לכך על פי חוק , וחירותו נשללת ממנו לשלוש שנים כמעט ללא יכולת לערער על כך . תעסוקה — עובדים זרים המובאים לארץ

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help