sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:151

כנען" לא תעשו . ההשחתה המינית בפרשיות אלו היא בעיקר בחטאי עריות — יחסי אישות בתוך המשפחה , איסורים שעד היום נחשבים טאבו ברוב החברות המתוקנות אף שהם סותרים במידה מסוימת את ערכי החירות . ליברליזם וחופש מיני אחד הנושאים העיקריים , אם לא העיקרי שבהם , שבו תורת הזכויות של התורה מתנגשת עם התפיסה הליברלית הרווחת כיום הוא החופש המיני . התנגשות זו והדרך להתמודד עמה היא נושא לחיבור אחר , אבל בשלב זה יש להדגיש שההתנגשות אינה חריפה כמו הרושם הנוצר מהפולמוסים הציבוריים , מכמה סיבות : א . בהעתקה מוטעית מן הנצרות הקתולית יש הסבורים שגם תורת ישראל רואה בכל העיסוק במין דבר לא ראוי שיש לצמצמו למינימום ההכרחי ורק לצורך הולדה . מתוך כך נוצר הרושם שהדת והמיניות הם שני כוחות המתנגדים זה לזה מיסודם . גישה זו מוטעית . עמדתה הבסיסית של התורה כלפי יצר המין ויחסי האישות היא עמדה חיובית , הרואה בהם זכות אנושית יסודית . אחדים מן האיסורים וההגבלות נועדו להגן על זכות זו ולא לפגוע בה . כשם שאי אפשר לטעון שהמערכת המסועפת של החוקים הכלכליים מבטאת התנגדות לזכות הקניין , כך אי אפשר לומר שהלכות האישות מבטאות התנגדות ליחסי אישות . ב . גם החברה הליברלית מטילה סייגים ומגבלות על החופש המיני בתחומים המתנגשים לדעתה עם זכויות אדם אחרות כגון האיסורים על ביגמיה ופוליגמיה , האיסורים שנועדו להגן על קטינים והחקיקה המחמירה בנושא הטרדה מינית . לעתים האיסורים שמטילה החקיקה הליברלית חמורים אף מאלו של המשפט הדתי , כדוגמת האיסור על ביגמיה או נישואי קטינים . לפיכך יש להבין שחלק 188 לעניין תפיסת האונס בתורה בכלל ואלימות של בעל כלפי אשתו בפרט ראו וינרוט , תשס"ד . 189 גם הרמב"ם , הסבור שהמיניות היא חלק " נמוך" באישיות של האדם ( מורה הנבוכים ג , פרקים ח , מא ו-מט , ( אינו סבור שיש להימנע ממנה , לשלול אותה , או שאין היא כלולה בזכויות היסוד של האדם . והשוו פירוש הרמב"ן לויקרא יח , ו ; יח , כט ; יט , ב .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help