sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:149

קודם מתן תורה היה אדם פוגע אשה בשוק , אם רצה הוא והיא לישא אותה , מכניסה לביתו ובועלה בינו לבין עצמו ותהיה לו לאשה . כיון שנתנה תורה , נצטוו ישראל שאם ירצה האיש לישא אשה , יקנה אותה תחלה בפני עדים , ואחר כך תהיה לו לאשה . שנאמר "כי יקח איש אשה ובא אליה . " וליקוחין אלו מצות עשה של תורה הם [ ... ] וליקוחין אלו " ] לקיחת" האישה בדרך של קניין לפני עדים ] הן הנקראין קידושין או אירוסין בכל מקום , ואשה שנקנית באחד משלשה דברים אלו היא הנקראת מקודשת או מאורסת ( רמב"ם , הלכות אישות א , א-ב . ( הרמב"ם הבהיר את ההבחנה שבין מושג הנישואין הטבעי , שקדם למתן תורה , שאינו תלוי בה ואינו מיוחד לעם ישראל , ובין החידוש שהתחדש במתן תורה לעם ישראל המכונן את מושג הקידושין במערכת הנישואין של תורה . מוסד הנישואין הטבעי מבוסס על הסכמה הדדית של האיש והאישה ועל החלטתם לחיות חיים משותפים . ואילו הקידושין מוסיפים נדבך נוסף , ייחודי , של קדושה בנישואין בישראל . קיומו של מושג הנישואין הטבעי הוא המאפשר להחיל את איסורי הניאוף והעריות גם בקרב אומות העולם , בכלל שבע מצוות בני נח . את הנישואין האלה מגדיר הרמב"ם כנישואין המבוססים על הסכמה : הם מתחילים בהסכמה וגם מסתיימים באופן שבו התחילו — על ידי החלטה של בני הזוג להיפרד וביצועה בפועל . יחסי אישות ללא נישואין לפי שיטתו של הרמב"ם , שהנחנו אותה כיסוד לדיוננו בפסקאות הללו , קיום יחסי אישות ללא נישואין נחשב לגיטימי ברמה הבסיסית והאוניברסלית של המוסר האנושי , והוא נאסר רק בקטגוריות הקדושה המיועדות לעם ישראל : 186 ירושלמי קידושין א , א . זו דעת הרמב"ם בהלכות מלכים ט , ח . ועיינו אנציקלופדיה תלמודית , הערך "בן נח . "

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help