sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:145

נישואין — תקינות חברתית התפיסה שאדם שאינו נשוי אינו אדם שלם באה לידי ביטוי בפרטי מצוות שונים . כך לדוגמה הורו חכמים שהכוהן הגדול , המבצע את עבודת המקדש ביום הכיפורים ובקורבנותיו מכפר על המקדש ועל עם ישראל , חייב להיות נשוי . הפסוק " וכפר בעדו ובעד ביתו" ( ויקרא טז , ו ) משמש מקור לחובה זו . חובה זו חמורה כל כך עד ש"מתקינים לו אשה אחרת שמא תמות אשתו ! " ( יומא א , משנה א , ( למרות הזרות והקושי המעשי והמשפטי לקיים זאת בפועל . להתנגדותם של חכמים למינוי רווק לתפקידים מסוימים יש גם סיבות נוספות כגון החשש שרווק מועד יותר לפריצות . כל ההגבלות והחששות הללו מבוססים על ההנחה שהצורך בחיי אישות ובזוגיות הוא צורך קיומי ראשוני ביותר . נישואין כזכות יסוד לאישה הנוסחה האמוראית לזכות ולצורך היסודיים מתוארת בביטוי " טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו" [ מוטב לשבת יחדיו מאשר לישב באלמנות ] ( יבמות קיח ע"ב . ( לעיקרון זה השלכות חשובות בדבר זכויותיה וחובותיה של האישה בנישואין . כמו אצל האיש , גם אצל האישה אין חכמים רואים בעין יפה את היותה פנויה רווקה , גרושה או אלמנה — ודורשים לעשות כל מאמץ כדי להביאה בברית הנישואין . גם במקרה זה ההסבר הוא לעתים חשש מפריצות , אבל ברקע העמוק של חשש זה מצויה ההנחה המובנת מאליה של הצורך הגופני והנפשי בזוגיות . 181 לחובת היותו של הכוהן הגדול נשוי ביום הכיפורים ראו ירושלמי יומא לח , ד ; בבלי יומא יד ע"א-ע"ב . להגבלת עבודתו של רווק בהוראה ראו משנה , קידושין ד , יגיד ; תוספתא , קידושין ה , י . לחשש לחיי פריצות בקרב רווקים ראו פסחים קיג ע"א ; קידושין פב ע"א . 182 יבמות קיח ע"ב ; כתובות עה ע"א . על המסתעף מן הציווי ראו הרב שג"ר , " מצוות עונה" ( שג"ר , תשס"ה . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help