sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:143

מכיוון שזכות זו אינה מוסכמת על הכול כאחת מזכויות היסוד במחשבה הליברלית , מן הראוי להרחיב מעט יותר בהסברתה . הגדרת אדם — זוג חכמים טרחו להבהיר את מידת החשיבות של זכות ראשונית זו במבחר דברי שבח ומליצה . קריאה מדויקת של מאמרי חכמים בעניין הנישואין תצביע על כך שמעבר למליצות נאות יש בהם הגדרות של יסודות הזכות הראשונית הזאת . אמר רבי אלעזר : כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר : " זכר ונקבה בראם [ ... ] ויקרא את שמם אדם" ( בראשית ה , ב ; יבמות סג ע"א . ( מדברי רבי אלעזר נובע שהזכות לזוגיות היא הזכות לממש את אנושיותו השלמה של אדם . כדברי רבי חייא בר גמדא שיובאו להלן ממדרש בראשית רבה : " אינו אדם שלם [ ... ] שניהם כאחד קרויים אדם . " לא טוב היות אדם לבדו לא טוב : תני : כל שאין לו אשה , שרוי בלא טובה , בלא עזר , בלא שמחה , בלא ברכה , בלא כפרה . בלא טובה : " לא טוב היות האדם לבדו . " בלא עזר : " אעשה לו עזר כנגדו . " בלא שמחה : " ושמחת אתה וביתך" ( דברים יד , כו . ( בלא ברכה : " להניח ברכה אל ביתך" ( יחזקאל מד , ל . ( בלא כפרה : "וכפר בעדו ובעד ביתו" ( ויקרא טז , יא . ( 177 היא מופיעה במגילת האומות המאוחדות , אך לא בחוקות של צרפת וארצות הברית . 178 הביטוי " אינו אדם" אינו מליצה שגורה בפי חכמים . הוא מופיע רק עוד פעם אחת , גם הוא מפי רבי אלעזר , על " אדם שאין לו קרקע . " ואולם רעיון זה אינו מפותח באותה מידה כמו הרעיון שמי שאין לו אישה אינו אדם . רעיון זה חוזר בנוסחאות שונות במקורות מגוונים ומפי חכמים שונים , ויש לו גם השלכות מעשיות על מעמדו של אדם שאינו נשוי במערכת המצוות ובקהילה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help