sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

את זכויות האזרחים , היא אחד היסודות המאפשרים את תפקודו של שלטון תקין . מצד אחר נאומו של שמואל משקף את עמדתם הזהירה והביקורתית של נביאי ישראל , הסבורים שיש להגביל את כוחו ואת סמכותו של המלך , ולפיכך גם של כל מערכת שלטון שהיא , כדי שהכוח לא ינוצל לרעת העם ולטובתו האישית של השליט ומקורביו . הקניין הפרטי והמדינה תורת הזכויות בעולם האירופי והמערבי החלה את דרכה במוצאי ימי הביניים ובראשית העת החדשה במאבקו של הציבור לשחררו מעולן של האצולה והמלוכה , שנחשבו בעלות הריבונות וזכויות הקניין על האדמה ועל הרכוש . בשונה מכך , תורת ישראל לא נדרשה למאבק שכזה ברוב ימיה . נקודת המוצא של עם ישראל הייתה בהתמודדות נגד שלטון זר וביציאת מצרים מעבדות לחירות . זו על פי הראי"ה קוק התודעה הבסיסית המונחת " בראשית מטעו" של העם " ) למהלך האידיאות בישראל , " אורות , עמ' קד . ( לפיכך התורה מניחה את קיומן של זכויות הפרט ושל הרכוש הפרטי ונזקקת למצוא סימוכין ליכולתו של בית הדין — נציג הציבור והשלטון — להפקיע את ממונו של היחיד בעת הצורך . הנביאים נאבקו נגד המלכים שהפרו את הערכים הללו וכדרכם של מלכים בכל מקום ניסו להגדיל את כוחם ואת הונם על חשבונו של האזרח . " כרם נבות" הוא הדוגמה המקראית המופתית למאבק כזה . סיפור כרם נבות מראה שאחאב המלך הישראלי , אף שנחשב מלך חוטא ועובד עבודה זרה , לא מצא דרך להפקיע את רכושו של האזרח נבות , ולשם כך היה צורך בייבוא של רעיונות זרים באמצעות איזבל אשתו הצידונית . את אחדות מהתלונות על חוסר ה"משילות" במדינת ישראל כיום אפשר להסביר בכך שלעם ישראל מסורת מפותחת של הישרדות כפרטים וקהילות יותר מניסיון של שלטון מרכזי חזק . לצד חסרונותיה של תופעה זו , כדאי גם לזכור לברך על התועלת שיש בה לחיזוק ולביצור האזרחים , 175 ראו אמנון שפירא , " המלוכה הקדומה במקרא : שלטון המשחית את עצמו" ( שפירא , תשס"ג . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help