sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

עדיין החוב קיים , והחובה המוסרית הנגזרת מזכותו של בעל הממון מוטלת על החייב . איסור לחיצת הגר , היתום והאלמנה כמו בזכויות האחרות , גם בתחום החוב זכות הקניין יכולה להתנגש עם זכות אחרת כגון כבוד האדם של החייב . בדרגה גבוהה של מחויבות לכבוד ולהגנה על חירות אישית נמצאים החלשים בחברה , הגר , היתום והאלמנה . אף שהחוב אינו פוקע לעולם , אסור לפגוע בהם לא רק בלקיחת משכון — " לא תחבול בגד אלמנה" — אלא אפילו על ידי הפעלת לחץ מילולי : "ולא תלחצנו . " זכויותיו של החייב התורה מקפידה בהגנה על כבודו ועל זכויותיו של החייב , כאשר מדובר באדם מן היישוב שמצבו הכלכלי דחוק : לא יחבל רחים ורכב כי נפש ה › א חבל ( דברים כד , ו . ( לא רק לגר , ליתום ולאלמנה אלא גם לבעל חוב רגיל יש זכויות בסיסיות : אין לפגוע במקור חיותו ופרנסתו של החייב . מן הפסוק הזה , המורה להותיר בידי החייב את כלי העבודה הבסיסיים הנחוצים לו לפרנסתו , נובע מנגנון הלכתי שלם המגדיר מהם הצרכים המינימליים של קיום בכבוד של אדם שאותם אי אפשר למנוע ממנו גם בשם הערך של ממון הזולת . 170 ראו כתובות פו ע"א ; שולחן ערוך , חושן משפט לט . בש"ך , ס"ק ב , ובקצות החושן , ס"ק לט . אנציקלופדיה תלמודית , הערך " הלוואה , " סעיף " פרעונה" ( כרך ט , טורים רכז-רלה . ( 171 בעניין האיסור לחבול ( ליטול כמשכון או לעקל ) בגדים וצורכי קיום בסיסיים ראו דברים כד , ו ; משנה , בבא מציעא ט , יג-יד . בעניין איסור הפעלת לחץ מילולי מופרז ראו בבא מציעא נט ע"ב , סוגיית אונאת דברים וכל המקורות המסתעפים ממנה . 172 פרופ' מנחם אלון הראה זאת במחקרו המקיף וגם פעל בחקיקה ובבית המשפט כדי להגביל את היכולת ללחוץ את החייבים על פי רוח המשפט העברי . ראו מנחם אלון , כבוד האדם וחירותו בדרכי ההוצאה לפועל ( אלון , תש"ס , עמ' . ( 369 בהקשר זה יש לציין גם את המידה המוגבלת שבה אפשר לחייב אדם לקיים הבטחה ומשמעותה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help