sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

לאחר שבפרקים הקודמים התברר כוחה של הזכות לחיים כערך על הגובר על רוב המצוות . חובות ממוניים וכבוד האדם מזכות הקניין נובע גם מושג ההתחייבות . כאשר אדם נטל ממון חברו , ברשות או שלא ברשות , הוא חייב בהשבתו . חוב יכול להיווצר על ידי הלוואה , על ידי מכירה שתמורתה לא שולמה , על ידי נזק שלא פוצה או על ידי עבודה שתמורתה לא שולמה . בכל המקרים האלה ודומיהם נוצר חוב המעמיד את זכות הקניין של בעל החוב בדרגה מעל זכות הקניין של החייב . בדומה לשפיכות דמים , שבה דמו של הרוצח אינו נחשב כנגד סכנת דמו של הנרצח או הנרדף , כך גם בחוב ממונו של החייב משועבד לתשלום החוב לבעליו . פריעת בעל חוב מצווה קיימת דעה שפריעת חוב איננה רק סדר משפטי אלא גם מצווה . דעה זו מוסיפה עוד נדבך להעצמת כוחו של הקניין הפרטי והופכת את הסדר המשפטי חברתי לחלק ממערכת המצוות האישיות דתיות . בעל החוב חייב לשלם את חובו לא רק משום שבית המשפט והחוק האזרחי מטילים זאת עליו , אלא מוטלת עליו חובה אישית לפרוע את החוב לזולתו . גם אם הצליח אדם להערים על בית המשפט ולשכנעו שאינו חייב כלום , או אם התובע לא הצליח להוכיח את קיומו של החוב , לא תבע אותו או שכח את דבר קיומו , כל עוד לא מחל במפורש ובמודע על החוב , 168 מקור הסוגיה בבבא קמא קיז ע"ב . ראו אנציקלופדיה תלמודית , הערך " אונס . " מיכאל ויגודה , "החיים והקנין ומה שביניהם" ( ויגודה , תשס"ה . ( I 169 מאמר של רב פפא בערכין כב , ל"א . לדעת הרמב"ן ( חידושי בבא בתרא קעד , א , ד"ה " וליכא למימר ( " אין מחלוקת על עמדתו העיקרית של רב פפא . אלא אם בעל החוב מחל על חובו , ולעתים ראוי לעשות כן משום חובת צדקה . זאת עוד , שנת השמיטה מחייבת לשמוט חובות , וקרוב לוודאי שמדובר בחובותיהם של אלו המתקשים לפורעם בשל חולשתם הכלכלית .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help