sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

במקום שאי אפשר לכונן את מערכת המשפט של התורה באופן אידאלי , בתי הדין רשאים לקבוע סדרים חלופיים כדי למנוע אנרכיה ולקיים סדר חברתי מתוקן . מובן שגם בנסיבות שכאלה המגמה הכללית של מערכת המשפט והשלטון עדיין תהיה לקיים את ערכי היסוד של משפט התורה . אכיפה וענישה בית דין שאין לו סמכויות אכיפה וענישה אינו יעיל . התורה נתנה בידם של בתי הדין סמכויות ענישה נרחבות , לפי פשוטו של מקרא הרבה יותר מאלה שיש לבתי המשפט של ימינו . התחום המובהק שבו הענישה של התורה עודפת על פני המקובל כיום הוא בעונשי גוף : ואיש כי יכה כל נפש אדם מ › ת י › מת : › מכה נפש בהמה ישלמנה נפש תחת נפש : ואיש כי יתן מ › ם בעמית › כאשר עשה כן יעשה ל : › שבר תחת שבר עין תחת עין שן תחת שן כאשר יתן מ › ם באדם כן ינתן ב : › › מכה בהמה ישלמנה › מכה אדם י › מת : משפט אחד יהיה לכם כגר כאזרח יהיה כי אני ה' א להיכם ( ויקרא כד , יז-כב . ( על פי פשוטו של מקרא , העונש על הטלת מום בלתי הפיך באדם הוא פגיעה נגדית מקבילה בגופו של המזיק . סוגיית הבבלי מציגה תשע שיטות , של תנאים ואמוראים , המנמקות מדוע אין לקבל את הפשט להלכה ולמעשה וראוי להמיר את עונשי הגוף בעונש ממוני . עם זאת יש עדויות שרעיון " עין תחת עין" התקיים במידה מוגבלת גם למעשה , כאשר היה צורך לאכוף בתוקף את סדרי החברה והמשטר לא רק בימי המקרא וחז"ל , אלא עד אמצע ימי הביניים לפחות . הסמכות הניתנת לבתי הדין ולמערכות השלטון הממלכתיות והקהילתיות רבה ביותר , ובמקרים רבים היא גוברת על זכויות יסוד אחרות כגון הזכות לחיים ולכבוד . לפיכך דיני העונשין בישראל כוללים גם עונשי גוף כדוגמת מלקות . ההסתייגות מעונשי גוף מוסברת בדרך כלל כעלייה בערכן של זכויות כבוד 166 בבא קמא פג ע"ב-פד ע"א .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help