sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:132

מצוות בני נח , כלומר תביעה אנושית בסיסית ואוניברסלית . כך לדוגמה פרשת שופטים שבתורה מתארת את אופייה של מערכת המשפט הרצויה : שפטים ושטרים תתן לך בכל שעריך אשר ה' א להיך נתן לך לשבטיך ושפט › את העם משפט צדק : לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תקח שחד כי השחד יע › ר עיני חכמים ויסלף דברי צדיקם : צדק צדק תרדף למען תחיה וירשת את הארץ אשר ה' א להיך נתן לך ( דברים טז , יח-כ . ( בידי החברה ונציגיה — מערכת השלטון ומערכת המשפט — כמה תפקידים שנועדו להבטיח את קיומה של זכות הקניין ולמנוע את הפרתה . ראשית , מוטל עליה להגדיר את פרטי דיני הממונות הקובעים את הזכויות ואת החובות של כל אחד מן הציבור . דינים אלה מצויים במשפטי התורה וגם בידי הממסד השלטוני : " דינא דמלכותא . " החברה מצווה , באמצעות מוסדותיה הנבחרים והממוניים , על השפיטה , על אכיפת הדין , על מתן הגנה לאדם מפני מי שמבקש לפגוע בזכויותיו הממוניות וגם על ענישה של מפרי החוק . בתי דין וסמכותם חכמים מבחינים בין סמכות בית הדין לענייני ממונות ובין סמכותו לדיני עונשים ודין פלילי . כוחם של דין העונשין והדין הפלילי פחת עם ביטול הסנהדרין , קטיעת מסורת הסמיכה של חכמים מדור לדור ואובדן האוטונומיה המשפטית ; אבל דיני ממונות חייבים להוסיף ולהתקיים בכל קהילה כדי " שלא תנעול דלת בפני לווין , " כלומר כדי שהמערכת הכלכלית תמשיך להתקיים כסדרה . 164 הדרישה לכונן מערכת משפט היא מהדרישות היסודיות ביותר של התורה , וההתייחסות אליה חוזרת פעמים רבות . דוגמה מרשימה לכך היא מקומה של פרשיית מינוי השופטים לפני מתן תורה בהר סיני . כביכול אי אפשר לתת תורה לעם לפני שמסדירים את המערכת שתפעל להנחלתה , לכינונה ולאכיפתה . הוויכוח בין יתרו למשה בדבר הצורך במערכת כזאת , והעובדה שהרעיון של מערכת המשפט מתואר כהצעה וכיוזמה של יתרו , מעידה בין היתר על האוניברסליות של הרעיון . 165 רמב"ם , סנהדרין ה , ח .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help