sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

בהיבטים המשפטיים הן בהיבטים הקרימינולוגיים של התופעה והמאבק נגדה . מבחינת יחסה של התורה — האיסור הוא חד משמעי וחמור ביותר . גזל איסור גזל ואיסור חמס הם אופנים אחרים של פגיעה בזכות הקניין . גזל מובחן מגנבה בכך שהוא נעשה בגלוי לעיני הבעלים . חמס מובחן מגנבה בכך שהבעלים מקבלים את תמורת החפץ הנגזל , אף שלא הסכימו למכרו . משני אבות האיסורים הללו יכולים להיגזר רוב דיני הממונות . כל פגיעה נזיקית או אי קיום של התחייבות ממונית מביאה לידי הפסד ממון , וממילא אם אינה משולמת היא ענף של גזל או חמס . זה מעמדם של הלנת שכר , איחור בפריעת חוב , רשלנות בשמירה על רכוש הזולת ועוד ועוד . כל אלו , ביסודן , הן הפרות של זכות הקניין או בנוסח אחר : זלזול בערך הקניין שהתורה הקפידה עליו עד מאוד . נזיקין איסור ההזקה לזולת מתחלק לנזקי גוף ולנזקי רכוש . נזקי גוף אסורים גם מצד ערך החיים וגם מצד ערך כבוד האדם . נזקי ממון אסורים בעיקר מצד זכות הקניין , 159 עגום מאוד לגלות עד כמה גדול הפער בין האידאה היהודית המסורתית ובין המציאות הקשה במדינת ישראל כיום בתחום הסחר בעובדים זרים ובנשים . ברור שהאיסור שווה בחומרתו לגברים ולנשים , ואין צורך להרחיק לכת עד סחר לזנות כדי להזדעזע מחומרת העברה . מקור חשוב להבנת מידת ההתנגדות לחטיפת בני אדם ומכירתם לעבדות נמצא במקורות האגדה , הרואים במיתות המשונות של " עשרת הרוגי מלכות" עונש על מכירת יוסף בידי האחים ( דן , . ( 2007 אמנם יש הבדל בין דיני גנבת נפשות מישראל ומן הגויים , שמקורו ביחס האחווה לבני " ממלכת הכוהנים , " כמו שיתבאר בשער השני ; אבל ההבחנה בפרטי הדינים והעונשים אינה מבטלת את התפיסה הבסיסית הרואה בגנבת נפשות ובהתעמרות באדם פגיעה חמורה ויסודית ביותר , קרובה בחומרתה לרצח , גם בכל הנוגע לגויים . 160 בתורה עונשו של גנב חמור מעונשו של גזלן . הגנב משלם כפל , והגזלן רק את שווי הגזילה . חז"ל מסבירים שמעשה הגנבה חמור יותר מפני שעושהו מדמה לעצמו שהוא יכול להסתתר מפני ה' או מפני שהוא ירא מבני אדם ואינו ירא מן האלוהים ( תוספתא , בבא קמא ז , ב , ומקבילות . ( 161 שולחן ערוך , חושן משפט לד , יג .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help