sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

לא יבוזו לגנב כפי שהוסבר בפרק הקודם , העוני הוא חרפה ופגם מהותי בכבוד האדם . התנגשות בין ערך הכבוד ובין ערך הקניין מתרחשת כאשר זכות הקניין מופרת בדרך של גנבה ממש או קרוב אליה על מנת להתמודד עם חרפת הרעב : לא יב › ז › לגנב כי יגנ › ב למלא נפש › כי ירעב : ונמצא , ישלם שבעתים ; את כל ה › ן בית › יתן ( משלי ו , ל-לא . ( הפסוק בספר משלי מציג את הדו ערכיות של היחס אל הגנב הרעב . מצד אחד " לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו" מביע מידה מסוימת של סלחנות או סובלנות כלפי הרעב . עם זאת הוא מזהירו כי כאשר ייתפס ישלם שבעתיים , ולא ימחלו לו . רב אמר לרב כהנא תלמידו : " פשוט נבלה בשוק וטול שכר , ואל תאמר כהן אני ואדם גדול אני , ובזוי הדבר בעיני" ( פסחים קיג ע"א . מתורגם לעברית . ( לא רק שאין לעני רשות לגנוב , אלא אפילו ההצטרכות לבריות יש בה גנאי ועדיף לעסוק בכל מלאכה , אפילו היא בזויה , מאשר לרדת לקלון של הצדקה , או חמור ממנה , לעברת הגנבה . נראה שבמושג הקלון שבעוני גופו יש מתח פנימי . הפסוק במשלי אינו קובע שמותר לגנוב , אבל מבין לנפשו של הגנב הרעב , להבדיל מן הגנב המושחת , הגונב כדי להעשיר ולהרבות מותרות . ואולם בסופו של דבר גם הגנבה היותר מובנת , זו שמקורה בחרפת רעב , אינה לגיטימית . סופו של הגנב שייתפס ואז " ישלם שבעתיים . " אין בתורה תמיכה ברעיון של רובין הוד הגוזל מן העשירים ונותן לעניים . יתר על כן , אין אפילו תמיכה בסוציאליזם גס , הנוטל מן העשירים את ממונם כדי לחלקו בשווה עם העניים . עם זאת גם קפיטליזם קיצוני אין לו מקום . מצוות צדקה ודיניה של קהילת הרווחה הם ויתור הכרחי על זכות הקניין , שנועד לאפשר את זכות הקיום בכבוד של כל אחד ואחד מן הציבור . לשם כך מוטלת על הפרט חובת הצדקה , ועל הציבור חובה להטיל מסים ולגבותם , מתוך הפרה של "זכות הקניין , " לשם מימוש הערך של "כבוד האדם . " 156 עוד על התפיסה הכלכלית שאפשר ללמוד מתוך דיני הצדקה במשפט העברי ראו אצל פורת , תשס"ב . ועוד ראו מאמרים בקובץ בעריכתם של איתמר ברנר ואהרן אוריאל לביא , על הכלכלה ועל המחיה : יהדות חברה וכלכלה ( ברנר ולביא , תשס"ט . ( עיינו

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help