sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

שלא זו בלבד שלכל אדם חלק משלו בעולם שאין חברו רשאי לפגוע בו , אלא שמן השמים משגיחים שלא יוכל לעשות זאת . מובן שמלבד ההשגחה השמימית , הנסתרת מעיני האדם ומהבנתו , נחוצה גם השגחה אנושית בדמות שמירה על הרכוש וחוק הדואג להגנה ולאכיפה . במקום שבו אין קניין אין גנבה , ולכן היחס לעברת הגנבה קל יותר . בחברה קולקטיביסטית , יחד עם ירידת הערך של הרכוש הפרטי , ניכרת לעתים ירידה בחומרת ההתייחסות לעברת הגנבה . מן העבר השני , בחברה המעניקה ערך גבוה לממון הפרטי , יש נטייה פסיכולוגית , ואולי גם משפטית , להקל בעברת גנבה מממון הציבור לעומת גנבה מן הפרט , וחכמים יצאו חוצץ גם נגד תופעה זו . המושג התלמודי לפגיעה ברכוש ציבורי הוא " גזל הרבים , " והוא נחשב חמור מגזל ממון היחיד : חמור גזל הרבים מגזל היחיד , שהגוזל את היחיד יכול לפייסו ולהחזיר לו גזילו . הגוזל את הרבים אין יכול לפייסן ולהחזיר להן גזילן ( תוספתא , בבא קמא י , יד . ( הרוחני . ההנחה האינטואיטיבית של פוסקי הדור האחרון היא שגם גנבת זכויות יוצרים היא גנבה , אף שקשה למצוא במקורות ההלכה הפורמליים התייחסות למושג זה ; כשנוצרה ספרות ההלכה — מן המשנה ועד ספרות השו"ת של האחרונים — הוא לא היה קיים בצורתו ובהיקפו הנוכחיים . ראו רקובר , תשס"ג ; אברהם , תשס"ה . 154 במקביל לדיני הקניין והממונות של חז"ל ראוי לבחון את הכתבים של כתות מדבר יהודה וים המלח , שבהם התקיימה חברה שיתופית . ראו לדוגמה מגן ברושי , " אורחות חיים בקומראן" ( ברושי , תשס"ט ;( כנה ורמן ואהרן שמש , " ההלכה במגילות מדבר יהודה" ( ורמן ושמש , תשס"ט , ( ובמחקרה רחב היריעה של מרפי . ( Murphy , 2001 ) נראה שהלכות דיני הממונות בספרות חכמים מפותחות הרבה יותר מאלו שבכתבי הכת , גם בשל החשיבות שחכמים ייחסו לערך הקניין הפרטי . 155 ראו לדוגמה בבא קמא נ ע"ב : " מעשה באדם אחד שהיה מסקל מרשותו לרשות הרבים ומצאו חסיד אחד . אמר לו : ריקה מפני מה אתה מסקל מרשות שאינה שלך לרשות שלך ? לגלג עליו . לימים נצרך למכור שדהו והיה מהלך באותו רשות הרבים ונכשל באותן אבנים , אמר : יפה אמר לי אותו חסיד , מפני מה אתה מסקל מרשות שאינה שלך לרשות שלך . " לצד האיסור , העברה ועונשה בידי אדם , הסיפור ה"חסידי" מצביע גם על עונש בידי שמים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help