sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

ע"ב , ( כלומר , אין להגביל את זכות השימוש של אדם בחצרו בשם החשש שמא יגרום נזק או יפריע לשימוש של השכן בחצר הסמוכה . ההלכה נפסקה כרבי יוסי , בהסתייגות : אם פעולתו של השכן גורמת נזק ישיר לרשותו של חברו , אזי גם רבי יוסי יודה שאופן שימוש זו אסור . פסיקת ההלכה כרבי יוסי מורה שזכות השימוש של האדם בנכס שלו גוברת על חובת הזהירות שלו מפגיעה בזכות השימוש של זולתו . חכמים החולקים עליו סבורים שיש להעדיף את הגבלת הזכויות כדי למנוע פגיעה בזולת . זו דוגמה מובהקת של חובת האיזון בין זכויות , מכיוון שהיא מציבה זה מול זה שני שכנים שהנכסים שלהם דומים והדרישות שלהם מקבילות . המחלוקת בין חכמים לרבי יוסי מצביעה על המתח הפנימי הקיים בהלכה ובמוסר בין שני הקטבים של הזכויות . ובנוסח אחר , באיזו מידה זכויותיו של האדם מוגבלות וכפופות לחובתו לכבד את זכויותיו של זולתו . במובן מסוים שאלה זו בתחום הקניין דומה לשאלת החובה לסכן את עצמו כדי להציל את חברו בתחום זכות החיים . הפרת זכות הקניין משפטי התורה הנוגעים לזכות הקניין קובעים את הזכויות , את האיסור להפר אותן ואת הענישה והפיצוי במקרים של הפרה . בפרק זה נמנה כמה מצוות עיקריות המבוססות על זכות זו ונדגים מפרטי ההלכות שלהן . נתמקד במקרים שבהם זכויות האדם היסודיות מופיעות באופן מובהק , ובמקרים שבהם כמה זכויות וערכים מתנגשים . לא תגנוב האיסור לגנוב ולגזול הוא תוצאה ישירה של זכות הקניין . ניסוח אגדי מדרשי של זכות זו כערך מצוי במאמרו של בן עזאי : " אין אדם נוגע במוכן לחברו [ ... ] כמלא נימה" ( תוספתא , יומא ב , ז ; לח , ב . ( נראה שכוונת דבריו של בן עזאי 151 בבא בתרא כה ע"ב . רמב"ם , הלכות שכנים י , ה . 152 ראו לעיל עמ' . 73 153 דבריו של בן עזאי נאמרו על " סוד הקטורת" שהיה שמור אצל בני בית אבטינס ולא גילוהו לאחרים . לסוגיה זו השלכה מעניינת על הדיון המודרני בנושא זכויות הקניין

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help