sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:123

כחרישה וזריעה , באופן ממשי או סמלי . סוג אחר של קניינים , משני לראשון , הוא קניינים מסחריים , שבהם יש נתינת תמורה ולו סמלית : קניין חליפין , כסף או כריתת הסכם ; בשטר או בהודאה בעל פה לפני עדים . בעת החדשה מרבים לדון בשאלת אפשרות הקניין ה"רוחני , " בדברים שאינם חומריים כגון יצירות אמנות ומוזיקה , פטנטים , המצאות ורעיונות . המחשבה שיש לאדם זכות ממונית ומשפטית אפילו על רעיונות אינה מובנת מאליה , והמאמץ לבססה מבחינה משפטית מקורו אף הוא בהנחת היסוד הראשונית של זכות הקניין . הבעלות על הארץ בהקשר זה יש מקום לדיון מיוחד בזכות הקניין בארץ ישראל . ארץ ישראל שייכת לאלוהים ולא לעם ישראל . " ברצותו נתנה להם וברצותו לקחה מהם" ( רש"י על פי המדרש לבראשית א , א . ( לפיכך היה מקום לומר שכלל אי אפשר לקנות קרקע בארץ ישראל , אלא רק להתנחל בה למשך אי אלו שנים . ואולם בפועל המשמעות של דיני הקניין בארץ ישראל היא שהארץ חולקה כך שלכל אדם מישראל יש פיסת קרקע שהיא "שלו" ושל משפחתו לכל הדורות . בשונה מכל הנכסים בעולם , אדמת ארץ ישראל אינה הפקר ואינה פתוחה ליחסי מיקח וממכר חופשיים . ארץ ישראל חולקה לנחלות , לשבטים ולבתי אב , והנחלות הללו עוברות בירושה מדור לדור . מכירה של קרקעות בארץ ישראל היא זמנית , שכן על פי מצוות התורה הנחלה חוזרת לבעליה ביובל . עם זאת יש לשים לב שמבחינה משפטית הארץ אינה שייכת לישות הכללית של " עם ישראל" אלא מחולקת ליחידים . זו גישה הנותנת משקל רב ביותר לקניין הפרטי , בניגוד למחשבה המקובלת המוטעית הרואה באדמות הארץ נכס לאומי 142 משנה , קידושין א . 143 ראו מאמריו של שלום אלבק על הבעלות וזכות הקניין ( אלבק , תש"ל , תשל"א . ( על השאלה של אפשרות קניין בדברים שאינם חומריים ראו מאמרו של הרב מיכאל אברהם , " גניבת דעת וקניין רוחני" ( אברהם , תשס"ה , ( ומאמרו של נחום רקובר , " לזכויות היוצרים והמו"לים" ( רקובר , תשס"ג . ( 144 במדבר לג , נד . 145 ויקרא כה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help