sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

העובדה שהוא מופיע במקומות רבים ובהקשרים שונים אינה עושה אותו למטא הלכה , כשם ששיעור " כזית" המשמש בהלכות שונות הגדרה של שיעור מינימלי לאכילה לא ייחשב מטא הלכה . השימושים שהפוסקים עושים בערך כבוד הבריות משקפים מגוון רחב של מושגי כבוד שיש להתחשב בהם . מקצתם תלויי הקשר היסטורי , תרבותי וחברתי , ואולם אין זה אומר שהם הגיעו אל עולם ההלכה מבחוץ . שורשם של מושגים אלו מצוי בתורה שבכתב , גזעם ניצב איתן בתורה שבעל פה , ונופם מתפשט על כל חלקי התורה כולה . עם זה , כפי שהתבאר , ה"כבוד" עצמו הוא מושג יחסי ומשתנה המושפע גם מנסיבות חברתיות ותרבותיות , ולפיכך לעתים נדמה כאילו הערך עצמו מקורו במקורות זרים המנוגדים לערכי התורה , ולא היא . אפשר להדגים זאת בנקל על ידי הערך כבוד האישה . כמו שהראינו לכל אורכו של פרק זה , מושגי הכבוד מחייבים כלפי איש וכלפי אישה במידה שווה , ומקורם אחד : צלם אלוהים שבאדם . עם זה מהו כבודה של אישה בכל דור ובכל חברה — דבר זה אינו קבוע ומשתנה והולך בהתאם למוסכמות המקובלות במשפחה , בקהילה ובחברה שאישה אחת מסוימת חיה ופועלת בהן או בציבור הנשים בכללותו . 139 שושנת העמקים ( ר' יוסף תאומים , בעל פרי מגדים , ( כלל ו . עוד ראו הרב אליעזר ברקוביץ , ההלכה — כוחה ותפקידה ( ברקוביץ , 1981 עמ' ;( 117-105 הרב דניאל שפרבר , נתיבות פסיקה ( שפרבר , תשס"ח , עמ' ;( 159-147 אנציקלופדיה תלמודית , הערך "כבוד הבריות . "

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help