sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:119

לדעתו של רבי עקיבא יש להבחין בין המעמד הכלכלי והחברתי של אדם בזמן נתון ובין הזכות לכבוד הנתונה לו מעצם היותו בן לעם ישראל . ההדגשה כאן היא על כפל המושגים של הכבוד : האדם כמו שהוא , והאדם כמו שהוא נחשב בהקשר החברתי הרחב . תלמידו , רבי שמעון בר יוחאי , התקדם שלב נוסף ופסק ש"כל ישראל בני מלכים הם" ( משנה , שבת יד , ד . ( משפטים אלו אינם הצהרה בלבד , שכן לקביעות אלה השלכות מעשיות : קביעתו של רבי שמעון בר יוחאי נאמרה בהקשר של הלכות שבת , כך שראייתם כבני מלכים מתירה להם לסוך על גופם " שמן ורד" יקר בשבת . מובן שכאשר מדובר בכבוד יתר — של ההורים , של החכם ושל המלך , של בעלי המעמד המשפחתי , החברתי והלאומי — אין הכוונה להתיר זלזול בכבודם של האחרים . קיימת דרישה בסיסית של כבוד לכל אדם בהיותו נברא בצלם אלוהים , כמו שהוסבר בתחילה . רק על גבי קומת המסד הזאת אפשר להתייחס לתוספת כבוד הניתנת בנסיבות המיוחדות שנפרטו כאן . " כבוד הבריות" כשיקול בפסיקה הערך הבסיסי של כבוד האדם ממומש לעקרון על הפועל בכמה תחומים של ההלכה : גדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה ( ברכות יט ע"ב . ( העיקרון של כבוד האדם עומד ביסודן של כל המצוות , ההלכות ושיקולי הפסיקה המנויים בפרק זה ורבים אחרים . המושג כבוד הבריות מופיע בכמה מאמרי חז"ל כשיקול פסיקה המצדיק דחייה של מצווה או איסור כאשר הם מתנגשים בערך זה . יש המתארים את כבוד הבריות כמטא הלכה — שימוש היוצר את הרושם שהערך של כבוד הבריות הוא ערך מוסרי , חוץ הלכתי , המתנגש עם ערכים הלכתיים ומצוותיים ולעתים מכפיף אותם ומכניעם . בעיניי תפיסה זו שגויה מן היסוד . כבוד האדם , כמו שהתברר בפרק זה , הוא ערך יסודי בתורה , ולפיכך הוא רכיב יסודי בהלכה עצמה ומשמש שיקול בהכרעת ההלכה במגוון תחומים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help