sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

הכול לפי המבייש והמתבייש ל"כבוד" ול"בושת" יש ערך כספי , ועל פגיעה בכבוד יש לפצות בתשלום . פיצוי זה נקרא בלשון חכמים " בושת , " והוא אחד מחמשת הסוגים של תשלומי נזיקין המוכרים בהלכה . התרגום של ה"בושת" הנפשית למושגי ממון מחייב כימות מספרי כביכול של הבושה : המבייש את חבירו ערום הרי זה חייב . ואינו דומה מביישו ערום למביישו לובש . ביישו במרחץ הרי זה חייב . ואינו דומה מביישו במרחץ למביישו בשוק . ואינו דומה המתבייש מן היקיר למתבייש מן הפגום . ואינו דומה גדול המתבייש לקטן המתבייש . בן גדולים המתבייש לבן קטנים המתבייש ( תוספתא , בבא קמא ט , יב . ( לא כל המצבים שווים , ולא כל בני האדם שווים בערכם כאשר מחשבים את המשמעות הכלכלית של בושה בשפה של דיני ממונות ונזיקין . קיימת יחסיות בערך הכבוד , ויש לכך גם משמעות כלכלית . חובת תשלומי הבושת מותנית בשיעור הבושת שנגרמה , וזו תלויה במשתנים רבים כמפורט בברייתא שלעיל ובספרות ההלכה הענפה המשתלשלת ממנה . זקן ואינה לפי כבודו הזהירות בכבודו של אדם מחויבת גם במפגש עם מצווה . אמנם לעתים " אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה' " ( משלי כא , ל ; ברכות יט ע"ב , ( ואדם חייב להימנע מאיסור גם אם הדבר יעמיד אותו במבוכה , כגון מצא כלאים בבגדו , חייב להסירו מעליו מיד גם אם הוא נמצא ברשות הרבים . אבל עם זאת אין מניחים כמובן מאליו שהמצווה היא היא כבודו של אדם , ולכן אדם חייב תמיד למחול על כבודו ולקיימה . לעתים קיומה של מצווה עלולה לפגוע בכבוד . מהלכות השבת אבדה אפשר ללמוד שהערך של כבוד האדם עלול להתנגש לעתים עם חובת קיום מצווה וכוחו גובר : 135 במשנה , בבא קמא ח , א ; משנה , כתובות ג , ז ; ובבבא קמא פו ע"א , יש דיון מהו המדד של תשלומי בושת , והעיקרון המנחה הוא "הכול לפי המבייש והמתבייש . "

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help