sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:114

הגדרת הכבוד לפי הרצון האישי הכבוד נמדד בראש ובראשונה לפי רצונו ורגישותו האישית של כל אדם ואדם , ומשקל כבד ניתן להערכה העצמית של רצונו וכבודו של האדם . האגדה הבאה מפליגה בתיאור יחסיות הכבוד ותלותו בתודעה העצמית של האדם : אמו של רבי ישמעאל באה וקבלה עליו לרבותינו . אמרה להם : גערו בישמעאל בני שאינו נוהג בי בכבוד . באותה שעה נתכרכמו פניהן של רבותינו , אמרו : איפשר אין רבי ישמעאל נוהג בכבוד אבתיו ? אמרו לה : מה עשה לך ? אמרה : כאשר הוא יוצא מבית הועד אני מבקשת לרחוץ רגליו ולשתות מהן ואינו מניח להן . אמרו לו : הואיל והוא רצונה הוא כבודה ( ירושלמי , פאה א , א , בתרגום לעברית . ( בסוגיית כיבוד אב ואם הגמרא מציגה סיפורים אחדים שמהם אפשר להסיק שנוסף על הקטגוריות הקבועות של כיבוד אב ואם , הכבוד המחויב כלפי ההורים תלוי בתפיסת הכבוד העצמית שלהם . סיפורי התלמוד נוקטים דרך של הפרזה : לצד אמו של רבי ישמעאל , שהגדירה את כבודה במעשה שיש בו השפלה בתפיסה המקובלת , מוצגת אמו של רבי טרפון שהייתה מטפחת על ראשו בסנדל , והוא נדרש שלא למנעה מכך . הסיפור המפורסם ביותר הוא סיפורו של " ראש פטרבולי" ( ראש מועצת העיר ) באשקלון שנמנע מלהעיר את אביו משנתו אף שבשל כך הפסיד הון רב . חכמים שיבחוהו על כך , והוא אף זכה לפרס מן השמים . הביטוי " רצונה זהו כבודה" מנוסח בירושלמי גם כפתגם עממי מפיהם של טוחני הקמח : " כל אדם ואדם זכותו בתוך קופתו . " כלומר כל אדם מביא לטוחן את תבואתו שלו לטחון . טיב התבואה וכמותה שונה מאדם לאדם , והטוחן חייב לשרת כל אדם לפי מה שיש בקופתו . ממצוות כיבוד אב ואם אפשר להכליל ולפרש שכך הדבר בנוגע לכל אדם ואדם : "רצונו זהו כבודו . " 133 ירושלמי , פאה א , או מקבילות . 134 ראו בפרק על כיבוד אב ואם באגדה למעשה , א ( ברנדס , , 2005 עמ' . ( 124-109

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help