sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

לא תלך רכיל בעמיך לא תעמד על דם רעך אני ה' ( ויקרא יט , טז . ( המרגל בחבירו עובר בלא תעשה שנאמר לא תלך רכיל בעמיך , [ ... ] עון גדול הוא וגורם להרוג נפשות רבות מישראל , לכך נסמך לו ולא תעמוד על דם רעך , צא ולמד מה אירע לדואג האדומי ( רמב"ם , הלכות דעות ז , א . ( איסור רכילות אינו נוגע רק לסיפור על מעשים שליליים של האדם , אלא לכל הפצת מידע עליו , גם אם מדובר במידע חיובי . ר' ישראל מאיר הכהן מראדין , המכונה על שם ספרו " החפץ חיים , " חולל מהפכה במידת המודעות לחומרת איסור זה בשני ספריו חפץ חיים ושמירת הלשון . את כבוד האדם הוא מחשיב כאחד הערכים שהלכות שמירת הלשון מושתתות עליו . שמירת סודיות בספר מנורת המאור מעצים הר"י אלנקווה ( ר' ישראל אלנקווה , ספרד , המאה הארבע עשרה ) את זכותו של האדם לפרטיות ולצנעה , בעקבות איסור הרכילות , עד מאוד : והמגלה סוד חבירו הרי זה כשופך דמים , שנאמר : " לא תלך רכיל בעמך לא תעמוד על דם רעך אני ה' . " דבר אחר : לא תעמוד על דם רעך , זה הפותח כתב ששלח חבירו לאחרים , או ששלחו לו אחרים , וקורא אותו . ואפילו שלא גילה הסוד לאחרים , הואיל וגילה סוד חבירו , ופתח כתב סתום וחתום , ועמד על סוד חבירו שלא מדעתו , מעלה עליו הכתוב כאלו הרגו . כי אפשר שהיה כתוב בו סוד גדול , שאילו נגלה לאחרים היו הורגים אותו , כי לא בחנם סתם וחתם אותו , ואלו היתה כוונת הכותב אותו שיתגלה לכל , לא היה חותם אותו . 126 חפץ חיים ( ר' ישראל הכהן מראדין , ליטא , המאה העשרים , ( פתיחה , עשין , אות ב . בניגוד לגישות הרואות ברכילות ערך חברתי חיובי , ראו למשל אהרן בן זאב , " על טבעה של הרכילות" ( בן זאב , . ( 1993

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help