sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

היזק ראייה — פגיעה בפרטיות בתלמוד יש מחלוקת אם " היזק ראיה שמו היזק" ( בבא בתרא ב ע"ב–ג ע"א , ( כלומר אם יש להחשיב את ההסתכלות לתוך הרשות הפרטית של הזולת כנזק בפני עצמו , המחייב התייחסות משפטית , כגון הזכות לדרוש מן השכנים להציב מחיצה להצנעה בחצר . גם הסוברים שאינו היזק מודים שאין להתיר מצבים שבהם אדם יכול לצפות באופן קבוע לתוך רשותו של חברו , בוודאי כשהוא עושה זאת בלי שחברו ידע זאת ויוכל להסתתר מפניו . יש אומרים שאסור לאדם לעמוד ולהציץ אל חצר חברו ולתוך ביתו אפילו אם הוא עומד ברשות הרבים והפתח פתוח . ויש המחמירים אף יותר : שלא יעמוד בשדה חבירו בשעה שעומדת בקמותיה או בכרם חבירו בשעה שהוא מלא ענבים , ושלא יתן בו עין הרע . ומכאן שלא יראה אדם בממון חבירו בשעה שעושה משא ומתן שלא יבא לידי חימוד או קינאה או עין הרע ( דרשות מהר"ח , אור זרוע , סימן ג . ( הטעמים המורחבים של האיסור מתייחסים לנזיקין מתחומים שונים , אבל נראה שהגרעין היסודי של הלכות היזק ראייה הוא זה שהסביר רבי יוחנן : צנעת הפרט כזכות יסודית של כבוד האדם . רכילות מובן מאליו שאם יש היזק בראייה ולאדם יש זכות טבעית להצניע את עצמו ואת מעשיו , יש לו גם זכות למנוע פרסום מעשיו ברבים אם אינו חפץ בכך . את איסור הרכילות אפשר לראות כתולדה של הזכות הבסיסית לצנעת הפרט , אם כי חכמים , בעקבות המקרא , הסמיכו את איסור הרכילות גם לזכות הבסיסית לחיים : 124 שולחן ערוך , חושן משפט קנד , ג ; סמ"ע ( ספר מאירת עיניים , ( סעיף יד ; נתיבות המשפט ( ר' יעקב לורברבוים , פולין , המאה התשע עשרה , ( סעיף יח . 125 אליהו ליפשיץ , " היזק הראיה וצנעת הפרט : הזכות לפרטיות במשפט העברי ובמשפט המדינה" ( ליפשיץ , 'א תשס"א . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help