sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

הכבוד שבהופעתו . הביזיון אינו רק לפוחח עצמו אלא גם לקהל כולו . עם זה גברים נבדלים מנשים וגם חברות ותקופות נבדלות אלה מאלה בהגדרת הלבוש הראוי — ככל נושאי הכבוד , שהם יחסיים , סובייקטיביים ותלויי הקשר היסטורי וחברתי . צנעת הפרט חלק מחובת הצניעות מוטלת על האדם עצמו ועל התנהגותו בחברה , אבל היבט אחר שלה מוטל על החברה כלפיו . על אדם לכבד את הפרטיות ואת הצניעות של זולתו כחלק מזכויותיו של הזולת , שאסור לפגוע בהן . הדבר נכון הן באופן אישי הן בתכנון רחב יותר של חיי החברה , מאדריכלות ועד תקשורת : וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שכן לשבטיו ותהי עליו ר › ח א להים [ ... ] מה טב › אהליך יעקב משכנתיך ישראל ( במדבר כד , ה . ( רש"י : " מה טובו אהליך" — על שראה פתחיהם שאינן מכוונין זה מול זה . רבי יוחנן סבור שמה שראה בלעם הוא ש"פתחי אוהליהם לא היו מכוונים זה כנגד זה , " כלומר שהמחנה במדבר סודר כך שלא ניתן היה להשקיף או להציץ מאוהל אחד אל שכנו . רבי יוחנן סבור שזה הבסיס המקראי למערכת ההלכות המסועפת בפרקים הראשונים של מסכת בבא בתרא , העוסקים בהסדרה של הפתחים , החלונות והמחיצות שבין בתים וחצרות . ההנחה המשותפת לכל ההלכות הללו היא שיש להבטיח את זכותו של האדם לפרטיות בביתו ובחצרו . 122 משנה , מגילה ד , ו : " הפוחח אינו עובר לפני התיבה , אינו קורא בתורה ואינו נושא את כפיו — משום כבודו של הציבור . " הגדרתו של " פוחח : " מסכת סופרים יד , יב : " מי שנראין כרעיו או בגדיו פרומים או ראשו מגולה . " רמב"ם , הלכות תפילה ח , יב : " מי שכתפיו מגולות . " וכן בשולחן ערוך , אורח חיים נג , יג . 123 בבא בתרא ס ע"א . ראו מאמרו של ר' יעקב גנק לסוגיית "היזק ראיה" ( גנק , תשס"ד . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help