sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

צניעות בלבוש הבגדים , כאמור לעיל , הם חלק מכבודו של האדם . חלק מן ההיבט של הכבוד בלבוש הוא הסתרת העירום , אך גם הסתרה של חלק מגופו של האדם נחשבת כבוד בהקשרים מסוימים , וחשיפתו נחשבת אי כבוד . רבי יוחנן קרא לבגדיו " מכבדיו" ( שבת קיג ע"ב . ( מעשה באמורא רב אדא בר אהבה שראה אישה מהלכת ברחוב ועל ראשה כיסוי ראש בלתי צנוע בעליל , שהגמרא מכנה אותו " כרבולת . " הוא מיהר לתלוש אותו מעל ראשה והדבר עלה לו הון עתק , שכן הוא נאלץ לשלם לה פיצויים אחרי שהתברר שאינה בת ישראל ואינה חייבת להישמע לכללי הצניעות של היהודים ( ברכות כ ע"א . ( גם אם האדם עצמו אינו מקפיד תמיד על כיסוי , הסרת הכיסוי בפרהסיה בניגוד לרצונו היא מעשה של ביזיון חמור . יש נטייה מוטעית לחשוב ש"צניעות" היא עניין ללבוש נשים דווקא , ושהיא קשורה רק עם הפיתוי המיני וגרימת הרהורים לגברים , אך אין הדבר כך . הצניעות בלבוש היא ערך משותף לכול , גם לגברים וגם לנשים . דוגמה לכך היא ה"פוחח" — אדם לבוש קרעים שאינו רשאי למלא תפקיד ציבורי בבית הכנסת בשל חוסר 121 ברכות כ ע"א ; משנה , בבא קמא ח , ו : " פרע ראש האשה בשוק נותן ארבע מאות זוז . ומעשה באחד שפרע ראש האשה בשוק , באת לפני רבי עקיבא וחייבו ליתן לה ארבע מאות זוז . אמר לו : רבי , תן לי זמן , ונתן לו זמן . שמרה עומדת על פתח חצרה ושבר את הכד בפניה ובו כאיסר שמן , גלתה את ראשה והיתה מטפחת ומנחת ידה על ראשה . העמיד עליה עדים ובא לפני רבי עקיבא . אמר לו : רבי , לזו אני נותן ארבע מאות זוז ? אמר לו : לא אמרת כלום , החובל בעצמו , אף על פי שאינו רשאי , פטור . אחרים שחבלו בו חייבין . והקוצץ נטיעותיו — אף על פי שאינו רשאי פטור , אחרים שקצצו את נטיעותיו — חייבים . " מן הסיפור על ר' אדא בר אהבה והנוכרית משתמע שלו הייתה בת ישראל , החייבת בכיסוי ראש , לא היה נענש על מעשהו , שכן האחריות על המרחב הציבורי מצדיקה גם פגיעה בצניעותו של היחיד המפר את הנורמות . יש מקרים נוספים שבהם " ייקוב הדין את ההר" וערך הצניעות נדחה מפני מצוות אחרות , כגון כוהן הנאלץ לצאת מבית שיש בו טמא מת , וגם אם אינו לבוש כהוגן אינו רשאי להתמהמה . עם זאת הצגת סיפורו של רב אדא בר אהבה כסיפור שלקחו הוא שהיה עליו להיות מתון יותר , מורה שבשל חומרת המעשה , גם במקום שיכולה להיות לו הצדקה , יש לשקול " מתון מתון" וייתכן שיימצא פתרון אחר שאינו כרוך בביזיונו של האדם .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help