sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

איזו היא מורא לא ישב במקומו ולא מדבר במקומו ולא סותר את דבריו , אי זהו כיבוד ? מאכיל ומשקה , מלביש ומכסה מכניס ומוציא ( ספרא , קדושים , פרשה א , י . ( וכך גם בהלכות כבוד רבו וכבוד תלמיד חכם : ואיזהו המכבד ? מאכיל , ומשקה , מלביש , ומנעיל , מכניס , ומוציא , אחד הרב ואחד חכם . ואיזה המבזה , לא ישב במקומו , ולא ידבר במקומו , ולא סותר את דבריו ( מסכת דרך ארץ ו , הלכה ג . ( משמע שכבודו של אדם כולל את הדאגה לצרכיו החומריים הבסיסיים , ולצדה גם את הדאגה ואת תשומת הלב לצרכיו הנפשיים . הכבוד הנפשי מנוסח על דרך השלילה : " איזהו המבזה . " מושגי הכבוד הנפשיים קשים יותר להגדרה : לעתים הם סובייקטיביים לגמרי , ולעתים הם תלויים במוסכמות חברתיות . יש מי שרשאי למחול על כבודו ויש מי שאינו רשאי מפני שכבודו חרג מן ההיבט האישי , והוא מייצג גם אחרים שאינם מסכימים , או שהציבור אינו מסכים , למחול על כבודם . עוני כקלון הקלון , כהיפוכו של הכבוד , נלווה אל הייסורים ואל העוני : מעשה באחד שנדר מבת אחותו הנייה [ נדר שלא ליהנות ממנה ובכלל זה שלא לשאתה לאישה , אף על פי שנישואין עם אחיינית נחשבים ראויים ביותר אצל חכמים . [ והכניסוה לבית רבי ישמעאל וייפוה . אמר לו רבי ישמעאל : בני , מזו נדרת ? אמר לו : לאו . 107 מקבילה מעניינת לכך יש בהלכות יום טוב : הראשונים מפרשים את ההיתר " אך אשר ייאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם" ( שמות יב , טז , ( על פי הגמרא , בהרחבה : " אוכל נפש" מתרחב לצרכים נוספים בכללם מצוות ( צורך הנשמה , ( נוחות הגוף כרחיצה וחימום , ואף שאר הנאות של הנפש . ראו ביצה יב ע"א , ובמפרשים שם . 108 ספרה היסודי של אורית קמיר , שאלה של כבוד : ישראליות וכבוד האדם ( קמיר , , ( 2004 דן בסוגיות אלו בפירוט ובהרחבה מרובה . וראו גם קמיר , תשס"ה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help