sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

מסירה לקלון גם מכירה או מסירה של אדם לעבדות ולזנות נחשבת בלשון חכמים " קלון . " גם כפייה על אדם לעבוד בעבודות שאינן ראויות לו לפי כבודו ומעמדו נחשבת ביזיון . יש לשים לב שמלבד הבעיה של שלילת החירות שתידון לעצמה , יש בכפייה למעשים שאינם לפי כבודו של אדם פגיעה בצלם אלוהים שבו , וייתכן שהיא קודמת בחומרתה לבעיית נטילת החירות . נראה שהורים הדוחקים בילדיהם הקטינים להשתתף בפעילות החושפת את גופם או את נפשם למעשים שיש בהם אי כבוד פוגעים בזכותם הבסיסית של הילדים לכבוד ויש להגן עליהם מפני מעשים שכאלו . מובן שכאשר מדובר בקטינים וחסרי שיקול דעת , הם אינם מבחינים בין כבוד מדומה שבהופעה לפני קהל ומצלמות ובין כבוד ממשי , ולכן חובה להתערב כדי להצילם מקלון . אלימות כפגיעה בכבוד מן המפגש של משה רבנו עם שני העברים במצרים למדנו שהמרים יד על חברו נקרא רשע , ומכאן שמדובר במקור ראשוני לתפיסת האלימות כדבר פסול ואסור : ויצא בי › ם השני והנה שני אנשים עברים נצים ויאמר לרשע למה תכה רעך ( שמות ב , יג . ( האיסור להכות מקורו בין היתר בערך כבוד האדם . האיסור להוסיף ולו מכה אחת על ארבעים המלקות למי שנתחייב בעונש מכות הוא מקור לכך שחבלה גופנית באדם היא פגיעה אסורה בכבודו : " לא תוסיף להכותו [ ... ] ונקלה אחיך לעיניך" ( דברים כה , ג . ( נוסף על איסור החבלה נלמד מכך גם איסור ההכאה לעצמו , שיש בו קלון גם אם הוא אינו מביא לידי חבלה . ועוד למדו משיחתו של משה רבנו 100 תוספתא , הוריות ב , ה ; גיטין נז ע"ב . כאלה הם למשל עידוד קטינים להשתתף בתחרויות יופי או זמר או צילומי דוגמנות בגוף חשוף ובתנוחות בעלות קונוטציה מינית שהילדים לעתים אינם מודעים לה , וגם אם הם מודעים , הם אינם נחשבים בני דעת כדי להחליט על רצונם להיחשף לכך . בהקשר של כבוד הילד ראו מאמרו של הרב יובל שרלו , " כבוד האדם של הילד במצוות כיבוד הורים : האם חייב הילד לציית להוריו " ? ( שרלו , . ( 2006

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help