sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

" קלון" הוא ניגודו של הכבוד . הוא מופיע במקרא בהקשר של הכאה מיותרת של האדם החייב מלקות . ארבעים יכנ › לא יסיף פן יסיף להכת › על אלה מכה רבה ונקלה אחיך לעיניך ( דברים כה , ג . ( משמע שהפגיעה בגוף האדם , נוסף על היותה פגיעה פיזית , היא גם " קלון . " אף שמדובר בעבריין הסופג מלקות כעונש , העונש הושלם בתום ל"ט המלקות הראשונות , וכל מכה נוספת מיותרת ובגדר פגיעה בכבודו . מובן שכך יש לדון כל מקרה של פגיעה גופנית של אדם בזולתו . במקביל למונח המקראי " קלון" מופיע בלשון חכמים המונח " ניוול , " המתייחס בדרך כלל לפגיעה באסתטיקה . מניעת ניוול היא שיקול חשוב בתחומים שונים בהלכה . מתוך הדוגמאות של ניוול בדברי חכמים אפשר להפיק גם הגדרה חיובית של אחדים ממושגי הכבוד . מונח אחר המצוי בדברי חכמים הוא " בושת , " המתייחס בדרך כלל לפגיעה הרגשית , לעלבון שהפגיעה הגופנית או המילולית גורמת . נפרוט דוגמאות של כבוד ואי כבוד הכלולות במונחים אלו . כבוד הגוף : ניקיון , תכשיטים ואיפור " סוטה" היא אישה החשודה בניאוף . בנסיבות מסוימות , אחרי התראה של הבעל , ניתן לקיים במקדש טקס האמור לברר אם חטאה אם לאו . על פי הכתובים עיקרו של הטקס הוא השקייתה במים שלתוכם נזרה אפר שרפה של מגילה שעליה כתובה פרשיית אזהרת הסוטה שבתורה . אם האישה נאפה , שתיית המים אמורה להביאה לידי מוות בייסורים , ואם לאו — שתיית המים אמורה להיות לה לברכה . טקס השקיית הסוטה מכיל מעשים שנועדו לבייש את האישה ולפגוע בה . מתוך 95 למען הקורא שאינו רגיל בספרות הרבנית תיארתי כאן בכלליות את טקס השקיית הסוטה ואת סיבותיו לפי פשוטו של מקרא , אף שיש חוקרים הטוענים שהטקס לא התרחש מעולם . עם זה חשוב לציין שמטעמים שלא כאן המקום לפרטם , כשהקורא הרגיל במקורות הרבניים נתקל בקוד " סוטה , " אין עולה בדעתו כל הברוטליות המתוארת כאן .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help