sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

כבוד הגוף : היגיינה ואסתטיקה תניא : רוחץ אדם פניו ידיו ורגליו בכל יום בשביל קונו , משום שנאמר : "כל פעל ה' למענהו" ( משלי טז , ד ) ( שבת נ ע"ב . ( ברייתא זו , המשלימה את סיפורו של הלל הזקן , מורה ששמירה על היגיינה גופנית היא חלק מכבודו של האדם . נחלקו אמוראים במסכת שבת : יש האומרים שאסור לאיש להתייפות מכיוון שהדבר נכלל באיסור " לא ילבש גבר שמלת אישה , " ויש המתירים בהסתמכם על הברייתא המבוססת על גישתו של הלל הזקן . עם זאת הכול מסכימים שמותר לאיש לנקוט פעולות של התייפות והתמרקות אם התכלית היא " בשביל צערו , " ולא התייפיפות גרדא . על כך העירו בעלי התוספות : בשביל צערו — ואם אין לו צער אחר אלא שמתבייש לילך בין בני אדם שרי [ מותר , [ דאין לך צער גדול מזה ( תוספות לשבת נ ע"ב , ד"ה "בשביל צערו . ( " גם מי שסבור שלגברים אין לגיטימציה להתקשט ליופי בעלמא , מסכים שההגדרה של מה נחשב יפה ומה מבייש את האדם תלויה בעמדתו הסובייקטיבית ובהקשר החברתי . לפיכך הוא יתיר לאדם להתקשט , ובימינו אף לעבור ניתוחים קוסמטיים , כדי לשפר את הופעתו החיצונית ומתוך כך את ביטחונו העצמי ואת תחושת הכבוד שלו לפני הבריות . שלילת הכבוד — קלון , ניוול ובושת אחת הדרכים להגדיר את הכבוד היא על דרך השלילה . במקרא ובדברי חכמים מופיעים מגוון ביטויים של אי כבוד ולאחדים מהם גם קטגוריות הלכתיות משפטיות מובהקות . 94 שו"ת שרידי אש ( ר' יחיאל יעקב ויינברג , פולין , גרמניה ושוויץ , המאה העשרים , ( חלק ב , סימן מא .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help