sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

חוץ מהערך של אהבת הגר וכבודו אפשר להסיק מן הסיפור שלעתים הערך של כבוד המת נדחה מפני צורכי החיים . במקרה של בני שאול מדובר ב"קידוש השם , " אך להלכה נפסק שגם הצלת חיי אדם ואפילו שיקולי ממון הם לעתים סיבה להקל בכבוד המת . כבוד הגוף כשם שגופתו של המת מחייבת התייחסות של כבוד בשל היותו צלם אלוהים , גם גופו של האדם החי מחייב התייחסות של כבוד מאותה סיבה ממש ואף יותר מכך , שכן האדם החי הוא בבחינת צלם אלוהים חיים יותר מן המת . הלל הזקן הוא מופת להתייחסות רצינית וכבדת ראש לגופו : " גומל נפשו איש חסד ועוכר שארו אכזרי" ( משלי יא , יז : ( " גומל נפשו איש חסד" — זה הלל הזקן [ ... ] אמרו לו תלמידיו , רבי , להיכן אתה הולך ? אמר להם : לעשות מצוה . אמרו לו : וכי מה מצוה זו ? אמר להן : לרחוץ בבית המרחץ . אמרו לו : וכי זו מצוה היא ? אמר להם : הן . מה אם איקונין של מלכים שמעמידים אותו בבתי טרטיאות ובבתי קרקסיאות , מי שנתמנה עליהם הוא מורקן ושוטפן , והן מעלין לו מזונות , ולא עוד אלא שהוא מתגדל עם גדולי מלכות , אני שנבראתי בצלם ובדמות , דכתיב : " כי בצלם אלהים עשה את האדם" על אחת כמה וכמה ( ויקרא רבה לד , ג . ( הלל הזקן למד מהמושג צלם אלוהים של האדם את החובה לטפל בגוף האדם כאילו היה " איקונין של מלך . " במקביל להתייחסות המקראית אל גוף האדם המת כ"קללת אלוהים תלוי , " הלל רואה גם בגוף האדם החי " צלם" במשמעות של פסל ותמונה מוחשיים . ייתכן שבדבריו יש גם הבנה מחודשת של איסור עשיית פסל ותמונה : היות שהאדם החי הוא דמות האל , אין צורך ואין רשות לעשות פסלים דוממים ומתים שייצגו את אלוהים חיים . 93 בבא בתרא קנד ע"ב . שו"ת משפטי עוזיאל ( הרב ב"צ עוזיאל , ירושלים , המאה העשרים , ( חלק א , יורה דעה , סימן כח-כט . לרשימת מקורות מקיפה ומפתחות לנושא של ניתוחי מתים ראו כהנא , תשכ"ז .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help