sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

ויתנם ביד הגבענים ויקיעם בהר לפני ה' ויפל › שבעתם יחד והמה המת › בימי קציר בראשנים בתחלת קציר שערים . ותקח רצפה בת איה את השק ותטה › לה אל הצ › ר מתחלת קציר עד נתך מים עליהם מן השמים ולא נתנה ע › ף השמים לנ › ח עליהם י › מם ואת חית השדה לילה ( שמואל ב כא , ט-י . ( כחצי שנה — מתחילת קציר שעורים באביב ועד ראשית הגשמים בסתיו — נשארה רצפה בת איה לצד הגוויות התלויות כדי לגרש את העופות ואת בעלי החיים שעטו עליהן לאוכלן . סיפורה של רצפה בת איה הוא סיפור מופת מקראי המצביע על החשיבות הגדולה המיוחסת לדאגה לכבוד המת . בד בבד הוא גם מקור לסיוג הערך של כבוד המת ולדחייתו מפני ערכים אחרים . על פי חז"ל גוויותיהם של בני שאול הושארו תלויות במשך כל הקיץ כדי לעורר " קידוש השם ! " העוברים ושבים למדו לדעת שבני שאול הוצאו להורג על שהפרו את הברית עם הגבעונים והרגום : רבי אבא בר זמינא בשם רבי הושעיה : גדול הוא קידוש השם מחילול השם , בחילול השם כתיב " לא תלין נבלתו על העץ" ובקידוש השם כתיב " מתחילת הקציר עד נתך מים עליהם , " מלמד שהיו תלויין מששה עשר בניסן עד שבעה עשר במרחשון . והיו העוברים והשבים אומרים מה חטאו אילו שנשתנית עליהן מידת הדין ? והיו אומרים : על שפשטו ידיהן בגרים גרורים . אמרו : מה אם אילו [ הגבעונים ] שלא נתגיירו לשם שמים ראו היאך תבע הקדוש ברוך הוא את דמן , המתגייר לשם שמים על אחת כמה וכמה ! אין אלוה כאלהיכם ואין אומה כאומתכם , ואין לנו להידבק אלא בכם הרבה גרים נתגיירו באותה שעה ( ירושלמי , קידושין ד , א . ( חז"ל מחריפים את המסר המשתמע מפשוטו של מקרא ומחדדים אותו . לדבריו של רבי הושעיה אפשר דוד לגבעונים לתלות את הגוויות של שבעת צאצאי שאול בשל סיבה חינוכית : כדי שכל העוברים ושבים ישמעו ויראו — כך נעשה למי שפגע בגרים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help