sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:90

כבוד הזולת נגזר מכבודו של האדם עצמו , ונקודת הייחוס הראשונית היא האדם היחידי . נקודת המוצא להגדרת הכבוד היא אנושית אישית ונשענת של ערך השוויון בין בני אדם . עליך לראות בזולתך שווה לך , ומתוך כך תבין שכשם שאתה חפץ בכבוד , כך ראוי שתכבד את זולתך . כנגדה קיימת גישה אחרת , הגוזרת את כבוד האדם מכבוד האלוהים : בן עזאי אומר : " זה ספר תולדות אדם" ( בראשית ה , א ) כלל גדול בתורה . רבי עקיבה אומר : " ואהבת לרעך כמוך" ( ויקרא יט , יח ) כלל גדול ממנו , שלא תאמר הואיל וניתבזיתי יתבזה חבירי , אמר רבי תנחומא אם עשית כן דע למי אתה מבזה , " בדמות אלהים עשה אתו" ( בראשית רבה כד , ז , עמ' . ( 237 נראה שבניגוד לבן עזאי ורבי עקיבא , הגוזרים את חובת כבוד הזולת מכבודו של האדם עצמו , רבי תנחומא מעביר את מקור הכבוד ל"דמות אלוהים . " ספק בעיניי אם יש לחדד הבדל זה כמחלוקת , או שמא רבי תנחומא מצביע על מקור הערך , ואילו התנאים הצביעו על הדרך להגדיר אותו . שכן גם אם מקור הערך הוא כבוד אלוהים , עדיין טיבו של מושג הכבוד צריך להתפרט במונחים אנושיים . כבוד המת המקור המקראי לכך שכבוד האדם נגזר מכבוד האלוהים ומהיותו צלם אלוהים הוא איסור הלנת המת ומצוות הקבורה הנובעת ממנו : 89 במובן מסוים גישה זו דומה לצו הקטגורי של קאנט , לפחות בחלק מן ההיבטים והפרשנויות שלו , ובעיקר בכל הקשור לכך שהוא אינו נוטל את הערך המוסרי ממקור הטרונומי , אלא גוזר אותו מן התודעה האוטונומית של האדם . 90 כמו קודמיהם , הלל הזקן ( לקמן עמ' ( 93 ורבי אליעזר ( לעיל עמ' . ( 89 91 בהמשך הפסקה מוצע הסבר אחר : " דבר אחר : יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך , כיצד ? בזמן שיש לו לאדם מאה רבוא ונוטלים את כל ממונו אל יפגום את עצמו בשוה פרוטה . " לא ברור מהו אותו פגם שחוששים שאדם יעשה לעצמו .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help